Pages

Subscribe:

27 Januari, 2011

[hang nadim] Rakyat Tenang kena buat pilihan tepat......

LABIS 27 Jan. - Tan Sri Muhyiddin Yassin menyeru semua pengundi di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang, supaya membuat keputusan yang tepat dengan memilih calon Barisan Nasional (BN), Mohd. Azahar Ibrahim sebagai wakil rakyat.Timbalan Perdana Menteri berkata, adalah penting untuk rakyat di kawasan itu memilih calon yang selari dengan kerajaan negeri dan pusat agar segala permasalahan mereka dapat diselesaikan secara efektif kerana BN mempunyai kuasa pentadbiran.

Menurut beliau, ia terbukti apabila kerajaan di bawah pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak meluluskan peruntukan sebanyak RM30 juta dalam Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10) bagi membangunkan kawasan sekitar Tenang.

Sambil menyuarakan keyakinan bahawa BN mampu mengekalkan DUN Tenang dengan majoriti yang lebih besar, Timbalan Perdana Menteri berkata, tiada sebab untuk rakyat di kawasan itu serta Johor keseluruhannya menolak BN yang telah banyak berjasa.

"Jika rakyat di sini memilih calon Pas (Normala Sudirman), wakil rakyat yang dihantar adalah pembangkang, dia ini bukan mempunyai kuasa pentadbiran, bagaimana hendak membantu menyelesaikan masalah rakyat seperti yang dijanji Pas.

"Pihak yang hanya boleh menyelesaikan permasalahan di Tenang ini adalah BN, apatah lagi dengan gandingan kerajaan negeri dan pusat," katanya semasa berucap pada Majlis Makan Malam Bersama Rakyat di sini malam ini.

Mengulas lanjut, Muhyiddin berkata, tiada pihak yang boleh mempertikaikan jasa BN membangunkan negara dan ia terbukti apabila Johor kini muncul antara salah sebuah negeri termaju di Malaysia hasil perancangan strategik kerajaan.

Mengenai kempen pembangkang yang 'menjual' isu harga barang naik, Timbalan Perdana Menteri berkata, kerajaan sudah melakukan yang terbaik untuk menstabilkan harga barang termasuk membuat kawalan harga terhadap barang-barang tertentu.

Katanya, tiada negara lain di dunia ini yang sanggup melakukan kawalan harga demi kesejahteraan rakyat seperti mana yang dilakukan oleh Malaysia.

"Memang kita akui ada barang tertentu harganya naik kerana faktor pasaran tetapi ia jauh lebih rendah daripada negara lain, kerajaan sanggup membelanjakan berbilion ringgit dengan memberi subsidi demi kesejahteraan rakyat.

"Carilah di mana negara lain di dunia ini yang melakukan segalanya demi rakyat seperti yang dilaksanakan oleh kerajaan BN," soalnya.















Maarof Abd. Mutalib (kiri) membantu isterinya, Normala Sudirman berkempen bagi Pilihan Raya Kecil DUN Tenang di Kampung Tenang, Labis, Johor, semalam.

Suami Normala sakit kritikal?

KUALA LUMPUR 27 Jan. - Status kesihatan Maarof Abd. Mutalib, suami kepada Normala Sudirman calon Pas pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang, menjadi persoalan kerana beliau dilaporkan mengambil cuti sakit sehingga 21 hari sepanjang bulan ini.

Perkara itu didedahkan menerusi sebuah blog, http://marahku.blogspot.com/ yang mendakwa Maarof mengambil cuti sakit selama dua hari pada 6 dan 7 Januari dari Pusat Perubatan Keluarga di Jalan Segamat, Labis, Johor.

Ia diikuti dengan cuti sakit selama dua minggu bermula 10 hingga 23 Januari yang dikeluarkan oleh Klinik Kesihatan Bandar Putra, Segamat dan tambahan cuti lima hari lagi yang diperoleh dari pusat kesihatan sama.

Ketiga-tiga salinan surat sakit yang dikeluarkan kepada Maarof itu turut dimuat naik ke dalam blog tersebut menerusi entri bertajuk 'PRK Tenang: Normala's cheating husband has been keeping secrets from her' yang disiarkan semalam.

Menurut penulis blog itu, cuti sakit yang panjang tersebut membayangkan Maarof sedang berdepan masalah kesihatan yang serius.

''Saya bertanyakan rakan yang merupakan seorang doktor, apakah penyakit yang memerlukan seseorang mengambil cuti sakit sehingga dua minggu dan dia (doktor) berkata, penyakit itu mestilah sangat serius dan berkemungkinan mengancam nyawa.

''(Sebab jika) demam hanya diberikan cuti sakit satu atau dua hari dan jangkitan mata pula paling lama hanya beberapa hari.

''H1N1 pula akan dikuarantin selama dua minggu. Mungkinkah beliau dijangkiti H1N1?.

''Saya tidak pasti tetapi selepas dua minggu, adalah jelas beliau masih tidak sihat untuk mengajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Tenang Stesen dan doktor menambah lima hari lagi cuti sakit dari 24 hingga 28 Januari," katanya.

Tidak berpuas hati dengan perkara itu, penulis blog tersebut menambah, beliau membuat banyak rujukan, menyemak kamus perubatan, bercakap dengan ahli fizik dan pakar, malah, turut menulis kepada beberapa buah pusat kawalan penyakit.

Bagaimanapun tambahnya, kesemua usahanya itu menjurus kepada satu jawapan iaitu kesimpulan yang tidak dapat dijelaskan.

''Kami dengan sedih memaklumkan kepada Cikgu Mala (Normala) bahawa suaminya itu telah mengalami politicitis husbandus temperaturis permanantum atau juga dikenali sebagai election fever-candidate's husband strain 2 (EF-CHS2).

''Ia boleh menjadi penyakit yang kekal dan membunuh kariernya sebagai seorang guru," katanya dalam blog itu.

Penulis blog itu menambah, kelibat Maarof yang sentiasa kelihatan bersama Normala ketika berkempen sebelum ini telah menimbulkan pertanyaan di kalangan orang ramai mengenai pekerjaan sebenar beliau.

Antaranya, kata beliau, apakah Maarof bekerja sendiri atau merupakan seorang ahli politik sepenuh masa.

''(Sebenarnya) Maarof adalah seorang guru dan sangat jelas beliau sedang merahsiakan sesuatu daripada isterinya.

''Bukan rahsia kecil tetapi rahsia yang boleh merubah hidup," katanya

'Tak undi PAS orang jahiliah'

2011/01/28
LABIS: Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat, semalam menyifatkan mereka yang tidak mengundi PAS sebagai orang jahiliah.

Beliau merujuk demikian ketika ditanya mengenai peluang PAS pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang dengan berkata: “Peluang terletak atas orang sini (Tenang)... atas pengundi. Dia (pengundi) nak kekal dengan jahiliah ke hendak terima Islam.

Kalau nak kekal jahiliah apa boleh buat. Sekarang ada dua.... ada jahiliah, ada Islam... tolak jahiliah ambil Islam, itu yang betul dunia akhirat,” katanya yang juga Menteri Besar Kelantan pada sidang media di Kampung Redong, di sini semalam. Nik Aziz berkata, peluang calon PAS, Normala Sudirman ini terletak kepada pengundi di kawasan berkenaan.

“Macam mana Allah Taala buat Islam, kemudian kita tolak sedangkan kita orang bijak... kita pun berkawan dengan orang bijak,” katanya.

Dari segi bahasa, jahiliah berasal daripada perkataan ‘jahala’ atau kata terbitan ‘jahlun’ bermaksud bodoh dan sesat atau jahil yang merujuk kepada masyarakat Arab jahiliah di Semenanjung Tanah Arab lebih kurang 1,400 tahun dulu ketika mereka masih mundur dari segi akhlak dan moral.

Terdahulu, Nik Aziz sempat memberikan ceramah ringkas kepada kira-kira 100 penduduk Kampung Redong dalam majlis meraikan Normala yang hadir bersama suaminya, Maarof Abd Mutalib.
Mengenai isu calon PAS enggan bersalaman dengan orang ramai seperti dibangkitkan pada awal kempen, beliau berkata, yang menjadi masalah adalah pihak yang menimbulkan isu itu tidak memahami Islam.

Khusrin may take oath soon
By WANI MUTHIAH
wani@thestar.com.my

KLANG: Embattled Selangor state secretary Datuk Mohd Khusrin Munawi will probably be allowed to take the oath of secrecy before Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim soon.

A state government insider said given that the proposed amendment to the state constitution did not go through, allowing Mohd Khusrin to be sworn in could be the best short-term solution to resolve the issue.

“Mohd Khusrin will be monitored and if his performance is not satisfactory, we will urge the Chief Secretary to the Govern­ment to immediately transfer him out,” said the insider who declined to be named.

He said the long-term measure taken by the state government would be to go down to the ground and urge the people to give Pakatan Rakyat the two-thirds majority in the next general election.

“We will tell the people that we need the two-thirds majority to bring changes to some flaws in the Selangor constitution,” he added.

He said the announcement that Mohd Khusrin would be sworn in before Khalid would probably be made today.

Meanwhile, Kuang assemblyman and Selangor Umno information chief Abdul Shukur Idrus urged Khalid to move on and allow Mohd Kushrin to do his job.

He said the state’s refusal to allow Mohd Khusrin to take his oath of secrecy was an insult to all civil servants as the state secretary was appointed in accordance with rules and regulations.

Kuala Kubu Baru assemblyman and Selangor MCA vice-president Wong Koon Mun concurred and lambasted the state government for preventing Mohd Khusrin from carrying out his work.

“It’s not fair to reject him even before he can prove himself,” he said.

Cuti sakit: Penduduk Labis berang terhadap Maarof

LABIS 27 Jan. - Masyarakat di sekitar Labis tidak dapat menerima perbuatan suami calon parti Pas, Maarof Abd. Mutalib, 45, yang merupakan seorang guru sanggup mengambil cuti sakit semata-mata untuk menemani isterinya, Normala Sudirman berkempen dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang.

Perbuatan Abd. Mutalib itu jelas sekali mencemarkan kredibiliti institusi perguruan dan hanya memberi teladan buruk kepada pelajar-pelajar untuk lebih giat ponteng sekolah.

Masyarakat di kawasan ini kehairanan dan 'terpinga-pinga' memikirkan bagaimana guru di Sekolah Menengah Kebangsaan Tenang Stesen masih dapat menemani isterinya untuk berkempen di setiap pelosok DUN Tenang.

Menurut Ketua Kampung Felda Tenang, Darham Daud, beliau kesal apabila seorang penjawat kerajaan sanggup menyalahi etika dengan berbohong untuk mendapatkan cuti sakit.

"Cuti sakit tidak boleh disalah gunakan, ia memang sudah menyalahi etika, kalau dia benar-benar sakit, dia sepatutnya duduk di rumah dan bukannya berkempen untuk pilihan raya," katanya.

Katanya, apa yang membuatkan beliau marah adalah parti Pas sering melaungkan syiar Islam namun mereka sanggup berbohong dan mengabaikan tanggungjawab semata-mata mengejar kuasa politik.

Sementara itu, menurut seorang penoreh getah, Rizal Musa, 41, dia marah apabila mendapati seorang guru sanggup berbohong untuk mengambil cuti sakit yang begitu lama sehingga hampir tiga minggu.

"Memang saya marah sangat, adakah dia tidak fikirkan nasib anak-anak muridnya dan sampai hati dia bebankan tugas kepada guru-guru yang lain," katanya.

Kata seorang lagi penoreh getah, Zulkifli Ibrahim, 36, perkara itu tidak sepatutnya berlaku kerana Maarof itu bekerja untuk kerajaan dan menerima gaji dari kerajaan.

"Walaupun saya bukan seorang kakitangan kerajaan, saya tetap tahu apa itu amanah dan kalau begini cara dia, suami Calon Pas itu bukanlah seorang yang amanah," katanya.

Seorang usahawan, Zolkafli Samad, 45, pula mencadangkan kepada suami Normala itu untuk berhenti daripada perkhidmatan kerana guru sekolah itu tidak layak lagi mengambil gaji bulanan kerana sanggup menipu untuk mendapatkan cuti.

"Dia tidak habis-habis mengatakan kerajaan penuh dengan rasuah dan melibatkan duit haram, adakah kerana dia orang Pas, maka gaji dia halal, perbuatan dia itu betul-betul buat saya marah," katanya.

Seorang pelajar, Syuhada Md. Yusoff, 20, pula berkata, seorang guru sewajarnya memberi contoh yang baik kepada anak murid dan bukannya menipu untuk tidak bekerja.

"Tidak bolehlah kalau semata-mata nak tolong isteri berkempen, dia ambil cuti, kalau bekerja kita kena jujur, bukannya menipu," katanya.

Kata seorang pekerja swasta, Suhaila Jaafar, 19, perbuatan Maarof itu jelas sekali mementingkan diri sendiri kerana sanggup mengabaikan tanggungjawab sebenar sebagai seorang guru.

"Sepatutnya dia mematuhi tatasusila kerja, apa yang dia buat itu akan hanya menyusahkan guru-guru lain di sekolahnya kerana tugasnya itu terpaksa dibebankan kepada guru lain," katanya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.