Pages

Subscribe:

09 Februari, 2011

[hang nadim] Haramkan My Balik Pulau

Oleh ROKIAH ABDULLAH
rokiah.abdullah@utusan.com.my













Mohamed Nordin Mohd. Nor menunjukkan risalah My Balik Pulau yang didakwa mengandungi fakta sejarah tidak tepat dan menghina orang Melayu di Pulau Pinang, semalam.

PULAU PINANG 9 Feb. - Empat pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di bawah Gabungan Bela Hak Insan (Gabungan) menggesa kerajaan DAP Pulau Pinang mengharamkan edaran risalah My Balik Pulau yang disifatkan berbahaya kerana mengandungi unsur pemalsuan fakta sejarah dan menghina orang Melayu.

Empat NGO yang bergabung dalam Gabungan adalah Persatuan Anak Jati Melayu Pulau Pinang (Pajim), Badan Anti-Islam Liberal (Badai), Islamic Propogation Society International (IPSI) dan Sekretariat Dakwah Pulau Pinang.

Presiden Gabungan, Mohamed Nordin Mohd. Nor berkata, tindakan tegas juga perlu diambil terhadap penerbit risalah berkenaan, Arts Education (Arts Ed) yang didakwa dengan sengaja cuba meluputkan sejarah awal orang Melayu di negeri ini.

Menurut beliau, pengedaran risalah berkenaan jika dibiar berterusan bukan sahaja boleh mengundang perbalahan kaum tetapi juga boleh mengelirukan generasi muda khususnya pelajar sekolah tentang fakta sebenar sejarah negeri ini.

''Apa yang digambarkan dalam risalah ini seperti sekolah dan sejarah Balik Pulau hampir semuanya hanya mencerminkan seolah-olah orang Cina sudah bertapak lama di kawasan itu sebelum kedatangan orang Melayu. Itu tidak betul, perkara ini memang tidak boleh dimaafkan dan menghina orang Melayu.

''Kerajaan DAP Pulau Pinang perlu bertanggungjawab kerana penerbitannya ditaja Jawatankuasa Pendidikan Pulau Pinang (PEC) yang sememangnya di bawah kuasa mereka. Jangan kata tiada kaitan dan mahu lepas tangan," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Sejak sebulan lalu, kerajaan DAP Pulau Pinang didakwa telah mengedar risalah yang mengandungi fakta sejarah tidak tepat dan diragui kesahihannya di sekitar Balik Pulau khususnya di sekolah-sekolah.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pulau Betong, Muhammad Farid Saad yang mendedahkan perkara berkenaan berkata, meskipun tidak diketahui niat sebenar risalah tersebut diedarkan, dipercayai ia merupakan cubaan pihak tertentu untuk mengaburi rakyat tentang sejarah kawasan yang dihuni majoriti orang Melayu itu.

Wakil rakyat tersebut kesal kerana kandungan risalah tersebut seolah-olah mahu menggambarkan bahawa Balik Pulau bukan dibuka oleh orang Melayu.

Selain menggunakan fakta yang salah, artikel berkenaan juga didakwa menghina orang Melayu di Balik Pulau yang dikatakan pelarian perang dan sanggup menggadai tanah semata-mata untuk mengadakan upacara besar-besaran seperti majlis perkahwinan.

Tertera pada risalah yang mengandungi 12 muka surat itu nama syarikat, Arts Ed sebagai penerbit selain Persatuan Pendidikan Seni Pulau Pinang dan ditaja oleh Majlis Pendidikan Pulau Pinang, Pejabat Kementerian Pelancongan Malaysia Pulau Pinang dan syarikat telekomunikasi, Digi.

Guan Eng yang dipetik akhbar baru-baru ini bagaimanapun menafikan penglibatan mana-mana agensi kerajaan negeri dalam penerbitan risalah berkenaan

Selain itu, terdapat kandungan dan ilustrasi di dalamnya yang menghina orang Melayu.

Menurut Mohamed Nordin, pihaknya juga menuntut kerajaan DAP Pulau Pinang memberi penjelasan kepada rakyat negeri ini berkenaan pemalsuan fakta sejarah dan penghinaan kepada orang Melayu yang terdapat dalam risalah tersebut.

Tegas beliau, rakyat juga berhak mengetahui tentang hubungan mencurigakan antara Arts Ed dengan Sekretariat Institut Penyelidikan Persekitaran dan Sosioekonomi (Seri) yang dilantik untuk melaksanakan penerbitan bagi pihak kerajaan negeri.

''Ini kerana, wujud persoalan, adakah kerajaan DAP Pulau Pinang bersetuju dengan apa yang diterbitkan dalam My Balik Pulau. Sekiranya mereka tidak bertindak dan senyap begitu saja, kami beranggapan sememangnya mereka bersetuju.

''Jika sebaliknya, kami mahu mereka mengambil tindakan tegas terhadap penerbit dan mereka yang bertanggungjawab," katanya.

Menurut Mohamed Nordin, pihaknya akan membawa permasalahan tersebut ke peringkat Kerajaan Pusat termasuk menghantar surat kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk tindakan sewajarnya jika isu berkenaan gagal diselesaikan kerajaan DAP Pulau Pinang.



MB Selangor tolak kritikan

Oleh ABDUL YAZID ALIAS
pengarang@utusan.com.my

SHAH ALAM 9 Feb. - Kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor tetap dengan keputusan untuk membiayai kos perundangan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sri Muda, Shuhaimi Shafiei yang dihadapkan ke mahkamah atas dakwaan menghasut.

Tanpa mempedulikan kritikan pelbagai pihak kerana menggunakan dana kerajaan negeri bagi tujuan itu, Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, pembiayaan itu akan diteruskan atas 'prinsip kebebasan bersuara' selain alasan bahawa Shuhaimi merupakan wakil rakyat di negeri itu.

Katanya, langkah membiayai kos perundangan Shuhaimi dilakukan kerana kerajaan negeri percaya wakil rakyat PKR itu menjalankan tugasnya untuk rakyat Selangor.

"Mesyuarat Exco memutuskan untuk memberikan kemudahan guaman (kepada Shuhaimi). Sebagai seorang wakil rakyat beliau perlu bersuara.

"Bagaimanapun, ada hadnya kerana kita tidak bayar wang jaminan kepada Shuhaimi, kita beri kemudahan guaman (tanggung kos perundangan) sahaja," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di sini hari ini.

Ketua Penerangan UMNO Selangor, Abdul Shukor Idrus baru-baru ini, mengkritik kerajaan negeri kerana menyalahgunakan wang rakyat dengan membiayai kos perundangan Shuhaimi.

Beliau menyifatkan langkah kerajaan negeri itu sebagai tidak bertanggungjawab kerana tuduhan ke atas Shuhaimi adalah tindakan peribadi yang tidak ada kaitan dengan kepentingan atau mewakili negeri dan rakyat Selangor.

Pelbagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) juga membantah tindakan kerajaan negeri itu selain menyifatkan bahawa ia satu penyalahgunaan wang rakyat untuk kepentingan politik.

Mereka turut mendesak PKR menggunakan wang parti itu untuk menanggung kos perundangan Shuhaimi dan bukannya menggunakan wang kerajaan negeri hasil titik peluh rakyat yang diberikan untuk kemakmuran dan kemajuan Selangor.

Pada 7 Februari lalu, Shuhaimi dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini atas tuduhan menerbitkan artikel menghasut berhubung pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Selangor dalam laman blognya, http://srimuda.blogspot.com pada 30 Disember tahun lalu.

Shuhaimi mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan kepadanya di hadapan Hakim Latifah Mohd. Tahar.

Shuhaimi diwakili enam orang peguam iaitu Amer Hamzah Arshad, Mohamad Yusmadi Mohd. Yusof, N. Surendran, Latheefa Koya, Fahrir Azzar dan Nizam Bashir.

PKR members join Gerakan

IPOH: About 200 former PKR members have joined Gerakan, citing dissatisfaction with the Opposition.

Former Ipoh Barat PKR Youth chief V. Subramaniam said the group left PKR a year ago as the party had repeatedly failed to carry out its promises to the people.

“We helped Pakatan Rakyat, and PKR, in particular, to gain the support of the Indian community in the last general election but they have failed to fulfil their responsibilities and promises, even till now,” said Subramaniam, who led the group in presenting their membership forms to state Gerakan chief Datuk Chang Ko Youn here yesterday.

Despite the many offers from various political parties, Subramaniam said the group had decided on Gerakan as it was a multiracial party.

“Gerakan is the best choice unlike PKR, a party which is based on one leader and his agenda.

“The grassroots are ignored in PKR and there are too many cronies,” he added.

Subramaniam said the group was among 500 disillusioned members from the Ipoh Barat and Tambun divisions who left PKR last year.

In welcoming them, Chang said they would further strengthen Barisan and its service to the people.

He, however, warned the Opposition about accusing Gerakan of pinching its members.

“Pakatan is always finding excuses and putting the blame on Barisan when its members leave but these people left PKR willingly as they had realised it does not champion their rights.

“Don’t find fault with Barisan. Look in the mirror and examine yourselves as to why people are leaving,” added Chang.

Biayai kos perundangan Shuhaimi satu penyelewengan

KUALA LUMPUR 9 Feb. - Langkah Kerajaan Negeri Selangor membiayai kos perundangan bagi Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sri Muda, Shuhaimi Shafiei disifatkan penyelewengan dan penyalahgunaan wang rakyat.

Ketua Penerangan Barisan Nasional (BN) Selangor, Datuk Yap Pian Hon berkata, ini kerana membiayai kos perundangan Shuhaimi yang kini menghadapi pertuduhan di Mahkamah Sesyen Shah Alam kerana dakwaan menghasut, bukanlah satu urusan rasmi kerajaan negeri.

"Sewajarnya, dana kerajaan negeri atau mana-mana dana awam tidak dibazirkan bagi tujuan seperti itu," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Shuhaimi sebelum ini dituduh membuat kenyataan menghasut dan juga menghina Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah melalui blognya.

Pian Hon berkata, tindakan kerajaan pakatan pembangkang itu adalah tidak wajar dan tidak tepat untuk dilakukan dalam pengurusan sumber kewangan kerajaan negeri.

Katanya, Shuhaimi sepatutnya menanggung sendiri kos perundangan tersebut tanpa melibatkan dana awam memandangkan perbuatannya itu dilakukan secara peribadi.

"Sekiranya ahli politik PKR itu tidak mampu mendapatkan khidmat peguam, beliau boleh memohon kepada Biro Bantuan Guaman.

"Dana wang kerajaan negeri tidak seharusnya digunakan bagi membiayai kos perundangan ahli politik yang membuat kenyataan peribadi seperti itu," jelas beliau.

Menurut Pian Hon, sehubungan itu, kerajaan negeri perlu menarik balik keputusan membantu ADUN Sri Muda tersebut dan pada masa sama, memohon maaf kepada rakyat Selangor atas kesilapan berkenaan.

Noh: Kerajaan PKR Selangor bersubahat

KUALA LUMPUR 9 Feb. - Keputusan Kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor membiayai kos perundangan Shuhaimi Shafiei yang berhadapan dengan tuduhan menghasut jelas membuktikan mereka bersubahat sekali gus merestui perbuatan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sri Muda itu.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor, Datuk Seri Noh Omar berkata, ia bukan satu tuduhan sebaliknya merupakan fakta yang tidak perlu dipertikaikan.

Beliau berkata, sekiranya Kerajaan PKR Selangor tidak mahu dilihat bersekongkol, sudah pasti mereka membiarkan sahaja Shuhaimi menanggung kos perundangan sendiri sepanjang kesnya dibicarakan di mahkamah.

"Jika ini keputusan Kerajaan PKR Selangor, kes yang melibatkan Shuhaimi bukan berbentuk peribadi sebaliknya ia turut membabitkan kerajaan negeri.

"Saya bercakap atas fakta. Sekiranya tiada kepentingan kerajaan negeri tidak mungkin membiayai segala kos perundangan Shuhaimi. Ini tidak, mereka bersungguh mahu membela Shuhaimi," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Pada 4 Februari lalu, Sekretariat Akhbar Pejabat Menteri Besar dalam satu kenyataan memberitahu, Kerajaan PKR Selangor akan memberi sokongan penuh kepada Shuhaimi yang didakwa atas tuduhan menghasut.

ADUN Sri Muda itu yang juga Timbalan Ketua PKR Cabang Kota Raja dituduh mengikut Seksyen 4(1) Akta Hasutan berhubung satu entri dalam blognya yang didakwa menghina Sultan Selangor.

Bagaimanapun, langkah Selangor itu dibidas oleh beberapa pihak kerana peruntukan yang akan digunakan itu bakal membabitkan wang rakyat.

Dalam pada itu, Noh meminta semua rakyat Selangor supaya menilai dengan bijak tindakan yang diambil oleh kerajaan negeri itu.

"Kerajaan PKR Selangor sebenarnya menunjukkan pendiriannya di dalam isu ini walaupun secara tidak rasmi. Mereka jelas menyokong tindakan Shuhaimi yang kini berhadapan dengan dakwaan menghasut," katanya.

Dalam pada itu, Noh sempat menceritakan pengalamannya apabila beliau disaman oleh seorang guru pada 1999.

"Pada masa itu saya memegang jawatan Setiausaha Parlimen. Dalam kes itu Kerajaan Pusat tidak pula membiayai kos perbicaraan saya. Ini kerana kes itu bersifat peribadi dan situasinya serupa dengan Shuhaimi.

"Segala kos perundangan pada masa itu ditanggung sepenuhnya oleh saya," katanya lagi.

Nukilan hati hang nadim
Selangor dah bantu ADUN.....Pulau Pinang Pula bila nak bantu MP
Siap-siapa yang perlu bantuan kewangan bagi mendapat peguambela
jadilah Rakyat Selangor Pak Khalid Murah Hati.....Orang Jeram
Kuala Selangor.....Bagaimana.....???? suka atau tak suka.....
Sedekah yang tidak di ikuti dengan sakit dan menyakitkan sedekah jariah
kena tanya hukum kepada yang pandai Agama untuk kepentingan Politik.....



"ALLAH MELIHAT APA YANG ANDA BUAT"
"GOD TO SEE WHAT YOU DO"
“上帝看见你做“"
" الله لترى ماذا يفعل "
DEUS PARA VER O QUE VOCÊ FAZ "

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.