Pages

Subscribe:

06 Februari, 2011

[hang nadim] Tak layak dialog dengan majlis ......



Nik Aziz letak syarat muzakarah

TUMPAT 6 Feb. - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meletakkan syarat supaya debat antaranya dengan Majlis Fatwa Kebangsaan atau pihak berkuasa perlu dilakukan secara terbuka.

Beliau berkata, ia penting bagi memastikan semua pihak dapat menilai perjalanan debat dan tidak dimanipulasikan oleh mana-mana pihak.

"Kerana apa orang Melayu tolak Islam, ada orang nasionalis tolak Islam. Saya nak soal itu sahaja, kalau jawapan dia sama dengan Islam, saya boleh terima, jawapan itu mesti sama dengan ajaran Nabi Muhamad.

"Debat ini ajaran agama, masyarakat di kedua-dua belah pihak kena berdebat untuk memberi pendapat dan mendapatkan kebenaran," katanya.

Beliau ditemui selepas menyampaikan Skim Bantuan Makanan Untuk Rakyat Termiskin di sini hari ini.

Utusan Malaysia semalam melaporkan Nik Abdul Aziz tiada sebarang masalah jika Majlis Fatwa Kebangsaan mahu mengkaji semua kenyataannya yang didakwa merosakkan akidah serta memecahbelahkan umat Islam di negara ini.

Malah Menteri Besar Kelantan itu juga bersedia untuk berdebat dengan dengan sesiapa sahaja bagi menjelaskan pendiriannya mengenai kenyataan-kenyataan yang pernah dikeluarkan itu.

Sebelum ini, Pengerusi Biro Agama dan Ulama Majlis Veteran UMNO Kelantan, Prof. Madya Mohd. Noor Deris meminta Majlis Fatwa Kebangsaan dan Majlis Raja-Raja mengkaji kenyataan Nik Abdul Aziz yang didakwa merosakkan akidah serta memecahbelahkan perpaduan umat Islam di negara ini.

Beliau turut mencabar Nik Abdul Aziz untuk berdebat bagi mencari kebenaran.

Nik Abdul Aziz bagaimanapun menegaskan, debat itu akan hanya dilakukan dengan mereka yang mempunyai kuasa sahaja dan bukan dengan Mohd. Noor seperti mana yang dilaporkan oleh sebuah akhbar semalam.

"Debat dengan Mohd. Noor mengarut, saya hanya debat dengan yang berkuasa sahaja, kalau yang duduk di universiti tidak payah, Mohd. Noor tidak ada dalam senarai.

"Kaedah debat ini adalah letak al-Quran dan hadis di depan supaya dapat mencari kebenaran,'' katanya.

Semalam, laporan muka depan sebuah akhbar menyatakan Nik Abdul Aziz sedia berdebat dengan Mohd. Noor bagi menjelaskan beberapa kenyataan yang mengelirukan yang dikeluarkan oleh pemimpin Pas itu.

Nik Aziz tidak pernah ditegur - Zam

KUALA LUMPUR 6 Feb. - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak pernah berasa bersalah mengeluarkan pelbagai 'fatwa' karut kerana golongan ulama tidak pernah menegur tindakannya.

Bekas Menteri Penerangan, Tan Sri Zainudin Maidin berkata, keegoan dan keyakinan Menteri Besar Kelantan itu bertambah tinggi apabila golongan ulama seolah-olah takut mengambil sebarang tindakan terhadapnya.

"Golongan ulama tempatan hanya berani bertindak terhadap intelektual Islam yang mencabar mereka dengan menganggap golongan itu sebagai tidak rasional dan kurang cerdik," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Menurut beliau, sikap Mursyidul Am Pas itu juga berikutan desakan pertubuhan-pertubuhan Islam supaya Majlis Fatwa Kebangsaan dan Majlis Raja-Raja bertindak terhadap 'fatwa' karut Nik Abdul Aziz tidak pernah diberi perhatian.

Beliau menambah, Nik Abdul Aziz juga sanggup berbohong apabila mendapati 'fatwanya' sudah tidak sesuai dengan zaman.

Beliau memberi contoh kenyataan Nik Abdul Aziz apabila beliau menafikan kononnya telah mengeluarkan 'fatwa' bahawa wanita tidak boleh bertanding dalam pilihan raya semasa Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang baru-baru ini.

"Beliau memberi contoh Allahyarham Khatijah Sidek pernah bertanding sebagai calon Pas. Beliau lupa ketika itu Pas masih dikuasai golongan nasionalis Melayu seperti Allahyarham Datuk Asri Muda dan Zulkifli Mohammad.

"Tetapi apabila golongan ulama menguasai Pas larangan telah dibuat terhadap wanita bertanding dengan alasan mereka akan terdedah kepada fitnah dan tidak boleh berhimpit-himpit semasa berkempen," katanya.

Bekas Menteri Penerangan itu juga menarik perhatian bahawa Mursyidul Am Pas tersebut yakin beliau di pihak yang benar apabila pernah berkata menteri-menteri UMNO yang mengkritiknya terpaksa meminta maaf dengannya di akhirat kelak.

"Kenyataan ini menunjukkan bahawa Nik Abdul Aziz yakin dia tidak bersalah dan akan masuk ke syurga. Dialah satu-satunya orang Islam di Malaysia yang tahu nasibnya di akhirat kelak," ujar beliau.

Dalam pada itu, katanya, memandangkan usia dan keuzuran pemimpin Pas itu, sebarang tindakan terhadapnya sekarang termasuk dakwaan melakukan rasuah hanya akan menimbulkan simpati ramai terhadapnya terutama golongan yang fanatik terhadapnya.

Justeru, kata Zainudin, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menutup kes pembiayaannya untuk menunaikan fardu haji.

Tak layak dialog dengan majlis fatwa

Oleh MOHAMAD SHOFI MAT ISA
shofi.isa@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 6 Feb. - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak layak berdialog dengan Majlis Fatwa Kebangsaan bagi menjelaskan pendirian beliau berhubung kenyataannya yang didakwa merosakkan akidah serta memecahbelahkan perpaduan umat Islam di negara ini.

Pengarah Hal Ehwal Agama Kebangsaan Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Datuk Nik Khairul Annuar Ab. Rahim berkata, ia kerana Nik Abdul Aziz merupakan seorang ahli politik yang mempunyai rekod memutarbelitkan ayat al-Quran bagi kepentingan politiknya dan mengelirukan rakyat.

"Beliau hanya layak berdialog mengenai ajaran al-Quran dengan Karpal Singh kerana Pengerusi DAP itu terus-terang menolak Islam. Tetapi, demi politik Nik Abdul Aziz akan mempertahankan Karpal.

"Kita semua sudah cukup bosan dengan manipulasi agama beliau yang hanya untuk kepentingan politiknya," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Jumaat lalu, Menteri Besar Kelantan itu berkata, beliau tiada masalah sekiranya Majlis Fatwa Kebangsaan mahu mengkaji semua kenyataannya yang didakwa merosakkan akidah serta memecahbelahkan perpaduan umat Islam di negara ini.

Malah, beliau juga bersedia berdialog dengan pihak yang berkaitan bagi menjelaskan pendiriannya mengenai kenyataan-kenyataan yang pernah dikeluarkan itu.

Isu itu timbul apabila Nik Abdul Aziz mengeluarkan kenyataan mengelirukan umat Islam ketika berkempen pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang baru-baru ini dengan mengatakan bahawa mereka yang tidak mengundi Pas ialah orang jahiliah.

Berikutan itu, Biro Agama dan Ulama Majlis Veteran UMNO Kelantan meminta Majlis Fatwa Kebangsaan dan Majlis Raja-Raja mengkaji kenyataan beliau yang didakwa merosakkan akidah serta memecahbelahkan perpaduan umat Islam di negara ini.

Mengulas lanjut Nik Khairul Annuar mendesak Majlis Fatwa Kebangsaan mengambil tindakan tegas terhadap pemimpin pembangkang itu yang menganggap umat Islam yang tidak mengundi Pas sebagai jahiliah.

"Majlis Fatwa Kebangsaan tidak boleh menunggu keadaan menjadi keruh dan huru-hara baru hendak mengkaji kenyataan kontroversi yang dikeluarkan pemimpin Pas itu," katanya

Nik Aziz challenges Fatwa Council to debate

KOTA BARU: PAS spiritual adviser Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat has thrown a challenge to the National Fatwa Council or other relevant authorities to debate why some Malays or pro-nationalists have rejected Islam.

“I am willing to take part in an open debate on condition that the reference must be based on the Quran and hadith.

“This is because muzakarah (dialogue) is a must in Islam when there is a dispute,” Nik Aziz, who is also Mentri Besar, told reporters after handing over 100 vouchers to claim 10kg of rice each to hardcore poor families here on Sunday.Nik Aziz was asked to comment on the challenge to debate by state Umno veteran council religious bureau chairman Prof Mohd Noor Deris.

The PAS leader said he was not interested in debating the issue with Prof Mohd Noor because he did not hold any post in the government.

Prof Mohd Noor had also called on the Conference of Rulers and the National Fatwa Council to investigate Nik Aziz’s claim in the recent Tenang by-election that those who did not vote for PAS were jahil (ignorant).

Nukilan hati hang nadim
Tak Payah Dialog Pok Nik.....Cakap yang betul
jangan seleweng akidah.....jangan banyak bohong
Jangan main Politik hingga mempergadaikan agama
dosa.....Dosa.....dosa.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.