Pages

Subscribe:

03 Mac, 2011

[hang nadim] A WOMEN’S WORK…..女性の仕事......وعمل المرأة...

Stove needs cleaning,
Cupboards should be done,
Covers want washing
(Must have wind and sun),
Saucepans looking dingy,
Likewise the floors,
Book rather dusty,
Oh, the endless chores!
Verse to be written,
What about? No Clues.
Best postpone the problems
And have a little snooze
-Dorothy Drain




Rekod Jakim: Setiap 15 minit satu pasangan bercerai

PUTRAJAYA 3 Mac – Purata pasangan Islam yang bercerai di negara ini mencatatkan rekod mengejutkan iaitu satu pasangan setiap 15 minit.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim berkata, angka itu diperoleh berdasarkan rekod Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) pada 2009.

Menurut beliau, statistik perceraian itu terus menunjukkan peningkatan saban tahun dan ia mencetuskan kebimbangan mengenai keharmonian rumah tangga terutamanya dalam kalangan golongan muda.

Beliau berkata, kebanyakan kes perceraian berlaku disebabkan pasangan suami isteri tidak begitu menghayati kehendak ajaran agama dalam melayari kehidupan rumah tangga termasuk menunaikan tanggungjawab sebaik mungkin.

‘‘Masalah ini mungkin disebabkan peredaran masa yang memaksa mana-mana pasangan mengambil jalan mudah menamatkan ikatan perkahwinan mereka.

‘‘Oleh itu, Jakim akan meningkatkan usaha menyedarkan masyarakat mengenai kebaikan memelihara kerukunan rumah tangga dan mengelakkan penceraian,’’ katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Terdahulu beliau merasmikan seminar sempena sambutan Maulidur Rasul yang bertajuk Rasulullah Ikon Keluarga Bahagia.

Turut hadir, Ketua Pengarah Jakim, Datuk Wan Mohammad Sheikh Abdul Aziz dan Timbalan Ketua Pengarah (Dasar) Jakim, Othman Mustapha.

Seminar tersebut dihadiri 1,500 kakitangan kerajaan dengan menampilkan dua ahli panel terkemuka iaitu pakar motivasi, Datuk Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah dan Datuk Dr. Fatma Zahrah Mohd. Ramadan.

Beliau berkata, bagi mengatasi masalah tersebut, Jakim melaksanakan pelbagai program untuk memantapkan institusi kekeluargaan selain membina keluarga bahagia.

Katanya, program tersebut bertujuan menimbulkan kesedaran kepada setiap pasangan yang berkahwin selain menerangkan peranan sebenar sebagai suami, isteri, ibu dan bapa.

Beliau menasihatkan pasangan yang bakal berkahwin supaya bersedia menghadapi tekanan seperti proses penyesuaian tingkah laku dan tabiat suami isteri.

Dalam pada itu, katanya, mereka juga harus bersedia menanggung beban tugas dengan penambahan anak, beban membayar hutang, membeli kenderaan dan menguruskan perbelanjaan persekolahan anak-anak.

Sementara itu, katanya, perceraian memberi kesan buruk kepada anak-anak hingga banyak gejala sosial berpunca daripada keluarga yang kucar-kacir.



一个妇女工作.....
炉灶需要清洗,
橱柜应该做的,
盖要清洗
(必须有风和太阳),
平底锅寻找肮脏,
同样,地板,
本书,而尘土飞扬,
噢,无尽的琐事!
诗歌书写,
怎么样?没有任何线索。
最好推迟的问题
给我多一点打盹


وعمل المرأة...
موقد تحتاج إلى تنظيف،
وينبغي أن يتم الخزائن،
يغطي تريد غسل
(يجب أن يكون الرياح والشمس)،
القدور يبحث حقيرا،
وبالمثل في الطابقين،
المتربة بدلا كتاب،
أوه، والأعمال المنزلية التي لا تنتهي!
أن تكون مكتوبة آية،
وماذا عن؟ أي أدلة.
أفضل تأجيل المشاكل
ولها غفوة قليلا

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.