Pages

Subscribe:

17 April, 2011

[hang nadim] Anwar.....Henti Fitnah.....Sumpah......Taubat.....Azizah Nasihat Anuar.....

Saman jika benar difitnah - Zamil
سامان إذا يعاب ذلك -- الزامل

萨满若有中伤-Zamil

Oleh MOHAMMED SOFIAN BAHAROM dan FARHANA JONI
pengarang@utusan.com.my
KUALA LUMPUR 17 April - Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dicabar untuk menyaman trio 'Datuk T' jika mereka bertiga menabur fitnah terhadap Ketua Pembangkang itu.

Bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Kedah, Zamil Ibrahim berkata, Anwar yang mendakwa difitnah oleh trio 'Datuk T' berhubung isu video seks baru-baru ini perlu berbuat demikian bagi membersihkan imej beliau yang kini terjejas teruk di mata rakyat.

"Sudah hampir sebulan isu video seks berkenaan dipertikaikan Anwar, namun kenapa tiada tindakan saman daripadanya? Jika tidak benar tuduhan tersebut, saman sahajalah," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Jelas beliau, tindakan saman tersebut dilihat wajar kerana tuduhan-tuduhan tersebut melibatkan maruah diri seorang pemimpin yang mahu menjadi Perdana Menteri serta kredibiliti keluarganya iaitu isterinya, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail dan anaknya, Nurul Izzah.

Tambahnya, hanya dengan menyaman trio 'Datuk T' iaitu ahli perniagaan, Datuk Shazryl Eskay Abdullah; bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik dan Bendahari Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Shuib Lazim dapat menunjukkan bahawa beliau benar-benar menolak tuduhan terbabit.

Dalam pada itu, Pengarah Kebangsaan Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Farahhana Jamaludin berkata, sekiranya Anwar enggan menyaman 'Datuk T', maka adalah wajar Nik Abdul Aziz dan Pas pula mengambil tindakan undang-undang itu.

"Tindakan menyaman 'Datuk T' ini adalah wajar ekoran Ketua Pembangkang dan keluarga (isteri dan anaknya, Nurul Izzah) berkeras menafikan bahawa pelaku di dalam video seks itu bukan Anwar Ibrahim.

"Selain mendapatkan kebenaran, tindakan saman ini juga adalah perlu bagi membuktikan Nik Aziz jujur kepada pengikut-pengikutnya dan ia bukan satu permainan politik," katanya ketika dihubungi.

Jelas beliau, sekiranya Nik Aziz enggan menyaman Anwar maka sesuailah jolokan sebagai 'pelacur politik' untuk beliau kerana sanggup membelakangkan agama semata-mata ingin mempertahankan agenda politik.

"Sebelum ini, negara digegarkan dengan ajaran sesat oleh Ayah Pin, kini 'Ayah Nik' pula iaitu individu yang sanggup berbohong demi mempertahankan kuasa dan politik semata-mata,'' tegas Farahhana

ATM tiada maklumat dakwaan Kolonel Azmi

KUALA LUMPUR 17 April - Pegawai perisikan tentera, Kolonel Azmi Zainal Abidin perlu bertanggungjawab sepenuhnya di atas tindakannya menyalurkan maklumat kepada Raja Petra Kamaruddin seperti didedahkan oleh pengendali laman web antikerajaan itu baru-baru ini.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, Angkatan Tentera Malaysia (ATM) tidak ada kena-mengena dengan penyaluran maklumat yang merupakan komplot bagi memfitnah Datuk Seri Najib Tun Razak dan Datin Seri Rosmah Mansor berhubung pembunuhan model Mongolia, Altantuya Shaariibuu.

"Saya ingin memaklumkan bahawa pihak tentera tidak ada maklumat sebagai mana disebut oleh Azmi dan apa yang berlaku ialah tanggungjawab beliau yang telah memfitnah pemimpin negara (Najib) dan isterinya, Rosmah," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Raja Petra baru-baru ini mendedahkan Azmi bertanggungjawab menyalurkan maklumat kepadanya dalam satu komplot bagi memfitnah Najib dan Rosmah berhubung pembunuhan Altantuya.

Ahmad Zahid berkata, beliau dimaklumkan bahawa Azmi telah digantung tugas mulai Jumaat lalu dan siasatan dalaman telah pun dilakukan ke atas pegawai itu bermula pada hari yang sama.

Saya telah lama kritik Anwar - Raja Petra

KUALA LUMPUR 17 April - Raja Petra Kamaruddin berkata, pendedahannya mengenai penglibatan Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam komplot memfitnah Perdana Menteri dan isteri bukan bererti dia membelot daripada perjuangan pembangkang.

Pengendali laman web propembangkang itu berkata, dia tetap menyokong perjuangan pembangkang dan Anwar namun, ia tidak bermakna beliau harus menutup mata terhadap semua tindakan tidak demokratik yang diamalkan oleh Ketua Pembangkang tersebut.

"Pendedahan mengenai tindakan beberapa pihak yang mendesak dan mempengaruhi saya supaya membuat akuan bersumpah tidak seharusnya dilihat saya sudah berubah pendirian. Kononnya saya sudah membelot kepada pembangkang.

"Kritikan saya terhadap Anwar dan kepimpinan pembangkang bukan baru. Saya secara konsisten telah mengkritik Anwar secara terbuka sejak sekian lama tetapi cuma baru-baru ini orang ramai membuka mata, kerana ia dilaporkan oleh media arus perdana.

"Ini bererti penyokong pembangkang lebih mengikuti laporan media arus perdana berbanding media pembangkang, kalau tidak sudah tentu mereka sedar dengan kritikan saya sebelum ini," katanya dalam laman web Malaysia Today hari ini.

Sebelum ini pelbagai pihak yang menyokong perjuangan pembangkang menuduh Raja Petra sebagai pembelot kerana mendedahkan penglibatan Anwar dan komplot memfitnah Datuk Seri Najib Tun Razak dan Datin Seri Rosmah Mansor berhubung pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu.

Sementara itu, dalam satu temu bual dengan Radio Australia, Raja Petra mengulangi pendirian bahawa Anwar dan pembangkang tidak mampu mengambil alih pemerintahan Kerajaan Persekutuan daripada Barisan Nasional (BN).

Katanya, kegagalan pembangkang mengurus negeri Selangor dan menyelesaikan pelbagai perkara berbangkit seperti isu arak, membuktikan pembangkang tidak mampu untuk mengurus sebuah negara seperti Malaysia.

Siasatan kes video seks selesai – Acryl

KUALA LUMPUR 17 April – Polis telah menyiapkan laporan siasatan rakaman video aksi seks yang pelakunya didakwa mirip seorang pemimpin parti pembangkang mengikut Seksyen 292 Akta Kanun Keseksaan kerana kesalahan mengedar bahan lucah.

Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, Datuk Acryl Sani Abdullah Sani berkata, laporan lengkap siasatan itu akan diserah kepada Pejabat Peguam Negara pada bila-bila masa dari sekarang untuk tindakan selanjutnya.

“Bagi pihak kami (polis), siasatan telah lengkap dari setiap sudut menjurus kepada Seksyen 292 Akta Kanun Keseksaan (kerana kesalahan mengedar bahan lucah).

“Terpulang kepada Peguam Negara untuk mengambil sebarang tindakan susulan terhadap kes ini dan sekiranya ada mana-mana perkara yang perlu disiasat semula (atas arahan Peguam Negara), kita akan siasatlah,” katanya di sini hari ini.

Ditanya mengenai maklum balas syarikat pengedar jam Omega mengenai identiti pemilik jam tangan itu, Acryl berkata, polis tidak mempunyai kuasa untuk memaksa pengedar jam berkenaan memberi maklumat berhubung identiti pemilik jam terbabit.

“Kita tunggu sahajalah...kami tidak boleh paksa mereka untuk beri maklumat siapa pemilik jam tangan itu,” katanya.

Jam tangan itu merupakan antara dua barang bukti, selain rakaman video seks, yang diserahkan kepada polis oleh bekas Ketua Menteri Melaka Tan Sri Rahim Thamby Chik, ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah dan Bendahari Perkasa Datuk Shuib Lazim bagi tujuan siasatan berhubung video itu.

Susulan itu, polis telah menyerahkan kad pendaftaran jam itu kepada syarikat berkenaan bagi tujuan pengesahan siapa pemiliknya dan memberikan tempoh seminggu untuk syarikat itu memberikan jawapan.

“Identiti pemilik jam itu bukan merupakan satu isu (dalam melengkapkan siasatan), apa yang penting dalam siasatan kita (Seksyen 292) adalah siapa penayang video itu,” kata Acryl.

Pada 21 Mac lepas, video itu dipertontonkan kepada beberapa wartawan terpilih oleh satu kumpulan dikenali sebagai ‘Datuk T’ di Carcosa Seri Negara.

Published: Sunday April 17, 2011 MYT 7:41:00 PM
Updated: Sunday April 17, 2011 MYT 8:28:17 PM

Sex video probe complete, A-G to get investigation papers soon

KUALA LUMPUR: Police have completed the investigation into the sex video featuring a man resembling an opposition leader.

Deputy CID chief Datuk Acryl Sani Abdullah Sani said the investigation papers would be submitted to the Attorney-General's (A-G) Chambers anytime now, adding that the case was investigated under the Penal Code for distribution of obscene material.

"It's up to the A-G to take action. If we need to re-investigate anything, we will do so," he said Sunday.

On whether police had received any feedback from the distributor of an Omega watch said to be recovered from the place where the alleged sex act took place, Acryl said police had no power to force the company to reveal the identity of the watch's owner.

"Let's just wait. We cannot force them to provide information about the owner of the watch," he said.

"The identity of the watch's owner is not an issue (in completing the investigation). What is important in our investigation is who is responsible for screening the video."

Businessman Datuk Shazryl Eskay Abdullah, former Malacca chief minister Tan Sri Rahim Thamby Chik and Perkasa treasurer Datuk Shuib Lazim, collectively known as the Datuk T trio, said they had handed over the watch, allegedly taken from the room where the sex act was recorded, to the police along with the sex video.

At a news conference previously, Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim, who was asked about his watch, said it was being kept by his wife Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Anwar had lodged a police report denying that he was the man in the vide

Umi Hafilda tekad dedah salah laku Anwar

JELI: Saksi utama kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 1998, Umi Hafilda Ali, menegaskan beliau tidak akan berundur daripada mendedahkan segala salah laku ketua pembangkang itu demi menyelamatkan maruah bangsa dan agama walaupun beliau terus diugut dan dihina.

Umi Hafilda berkata, beliau berbuat demikian kerana mendakwa Anwar sudah lama menipu dan menyusahkan rakyat dan negara demi mencapai cita-citanya menjadi Perdana Menteri.

JELI: Saksi utama kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 1998, Umi Hafilda Ali, menegaskan beliau tidak akan berundur daripada mendedahkan segala salah laku ketua pembangkang itu demi menyelamatkan maruah bangsa dan agama walaupun beliau terus diugut dan dihina.

Umi Hafilda berkata, beliau berbuat demikian kerana mendakwa Anwar sudah lama menipu dan menyusahkan rakyat dan negara demi mencapai cita-citanya menjadi Perdana Menteri.

Ancaman ugutan dan penghinaan sudah biasa, malah dulu lagi teruk ketika beliau (Anwar) berkuasa. Dulu, saya berjuang berseorangan tetapi sekarang semakin ramai yang tampil mendedahkan perkara sebenar.
“Pada tahun ini, saya berazam untuk 'menguburkan' Anwar menerusi pendedahan salah laku penyelewengan serta kemungkaran dilakukannya termasuk di mahkamah dan jangan biarkan beliau menipu rakyat lagi,”katanya selepas menyampaikan ceramah perdana Membongkar Segala Rahsia di depan lebih 1,000 rakyat Jeli yang membanjiri Kompleks UMNO bahagian itu di Bukit Nangka, malam kelmarin.

Umi Hafilda pada mulanya dijadualkan menyampaikan ceramah itu bersama bekas Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Dr Mohd Fairuz Khairuddin, yang tidak dapat hadir kerana mempunyai urusan di luar negara.

Turut hadir, Setiausaha Politik Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, bagi mewakili Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Dr Azmi Setapa.

Sementara itu, Umi Hafilda menafikan dakwaan pembangkang kononnya kemunculannya di pentas ceramah kerana diupah menjelang musim pilihan raya.
Katanya, beliau tidak pernah terbabit dalam sebarang ceramah sejak 13 tahun lalu, termasuk ketika pilihan raya umum 2004 dan 2008.

“Kemunculan saya ini atas rasa tanggungjawab untuk menyelamatkan maruah agama, bangsa dan negara selepas mendapati Barisan Nasional (BN) kehilangan lima negeri kepada pembangkang pada pilihan raya umum lalu dan ini membimbangkan jika Anwar berjaya menawan Putrajaya,” katanya.


Nukilan hati hang nadim
Saman jika benar difitnah
سامان إذا يعاب ذلك -- الزامل
萨满若有中伤-Zamil
安瓦尔停止诽谤,宣誓,忏悔Azizah.....请咨询安努亚
أنور قذف إيقاف، خطاب القسم ، التوبة..... الرجاء أنور مشورة

UMMI HAFILDA menyampaikan ceramah di depan lebih 1,000 penduduk di Kompleks UMNO Jeli, malam kelmarin.














Polis siasat dakwaan Raja Petra
Oleh Wan Faizal Ismayatim
wfaizal@bharian.com.my
2011/04/18

Beberapa individu dipanggil beri keterangan mengenai maklumat kes Altantuya

KUALA LUMPUR: Polis memanggil beberapa individu untuk memberi keterangan bagi membantu siasatan dakwaan Raja Petra Kamaruddin, mengenai pihak didakwa menyalur maklumat kepadanya supaya membuat akuan bersumpah (SD), mengaitkan Perdana Menteri dan isteri dalam kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu.
Beberapa individu itu dipanggil selepas polis percaya mereka dapat membantu siasatan berhubung dakwaan pengendali portal Malaysia Today terbabit, susulan kertas siasatan mengenainya dibuka sebaik laporan polis diterima minggu lalu.
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Bakri Zinin, bagaimanapun enggan mengesahkan sama ada mereka yang dipanggil termasuk Kolonel Azmi Zainal Abidin; penulis blog, Din Merican serta dua lagi yang dinamakan Raja Petra iaitu Nik Azmi Nik Daud dan John Pang.

“Kita sudah memanggil individu yang dipercayai boleh membantu siasatan berhubung dakwaan berkenaan,” katanya di sini, semalam.

Kelmarin, Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar, mengesahkan polis sudah membuka kertas siasatan berhubung pendedahan Raja Petra mengenai beberapa individu yang mendesaknya membuat akuan bersumpah itu pada 18 Jun 2008 kerana tidak mahu Datuk Seri Najib Razak menjadi Perdana Menteri menggantikan Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Individu yang dimaksudkan Raja Petra ketika ditemu bual TV3 di Perth, Australia, baru-baru ini, termasuk Kolonel Azmi yang juga pegawai risik tentera selain tiga individu terbabit.
Dalam SD itu, Raja Petra mendakwa kononnya isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor berada di tempat kejadian ketika wanita Mongolia, Altantuya dibunuh.

Jumaat lalu, Panglima Angkatan Tentera, Tan Sri Azizan Ariffin, berkata Angkatan Tentera Malaysia sudah menggantung tugas rasmi Kolonel Azmi yang juga pegawai kanan Markas Tentera Darat sehingga siasatan ke atasnya berhubung dakwaan Raja Petra itu selesai.

Nasional Cetak . Emel Rakan .
Penasihat PKR didakwa guna pelbagai taktik bersih imej


2011/04/18

KUALA LUMPUR: Pengerusi Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA) Kedah, Zamil Ibrahim menjangkakan Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menggunakan pelbagai taktik untuk membersihkan imejnya selepas Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu dikaitkan sebagai pemimpin pembangkang yang terbabit dalam video seks.

Zamil, bekas Setiausaha PKR Kedah berkata, isteri dan anak Anwar, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail serta Nurul Izzah juga dijangka memainkan peranan untuk membersihkan imej Ketua Pembangkang itu dengan menggunakan semula taktik menangis dalam ceramah sambil mendakwa Anwar difitnah.

“Selepas polis mengesahkan yang identiti lelaki dalam video seks itu sudah dikenal pasti, kita semua sedang menunggu reaksi daripada Anwar, Wan Azizah dan Nurul Izzah mengenai tindakan mereka.
“Saya percaya Anwar akan menggunakan taktik lama, mendakwa ia konspirasi UMNO, Barisan Nasional (BN) dan polis untuk menjatuhkan beliau. Tidak mustahil juga Anwar guna taktik kononnya beliau sudah tidak siuman sebagai pelan untuk menyelamatkan diri.

Penasihat PKR didakwa guna pelbagai taktik bersih imej


2011/04/18

KUALA LUMPUR: Pengerusi Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA) Kedah, Zamil Ibrahim menjangkakan Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menggunakan pelbagai taktik untuk membersihkan imejnya selepas Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu dikaitkan sebagai pemimpin pembangkang yang terbabit dalam video seks.

Zamil, bekas Setiausaha PKR Kedah berkata, isteri dan anak Anwar, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail serta Nurul Izzah juga dijangka memainkan peranan untuk membersihkan imej Ketua Pembangkang itu dengan menggunakan semula taktik menangis dalam ceramah sambil mendakwa Anwar difitnah.


“Wan Azizah dan Nurul Izzah pula akan berlakon menitis air mata untuk meraih simpati rakyat seperti mereka lakukan selepas Anwar ditangkap pada 1999 kerana tuduhan liwat dan taktik ini berjaya menarik sokongan golongan wanita dan pengundi Melayu,” katanya kepada Berita Harian, semalam.

Polis kini dalam proses melengkapkan kertas siasatan, termasuk menunggu laporan daripada pengedar jam tangan jenama Omega yang didakwa milik Penasihat PKR itu sebelum menyerahkannya kepada Peguam Negara dalam tempoh terdekat.

Zamil berkata, semua taktik yang beliau nyatakan itu dilakukan Anwar, Wan Azizah dan Nurul Izzah ketika beliau menjadi Ketua Angkatan Muda PKR Kedah sekitar 1999 serta terbabit secara langsung bagi menjayakan taktik berkenaan.
“Sebelum ini Anwar sanggup mempergunakan ibunya Mak Yan untuk dibawa ceramah ke kampung-kampung untuk meraih simpati dan taktik ini berjaya. Dia (Anwar) jangan nafikan sebab saya sendiri pernah terbabit dengan taktik ini,” katanya.

Zamil berkata, beliau tidak akan terkejut jika Anwar mengheret dan mendakwa syarikat jam Omega turut terbabit dalam konspirasi menjatuhkan beliau dengan memberi alasan syarikat jam berkenaan bekerjasama dengan Kerajaan Malaysia bagi mengelak lesen jualannya di negara ini ditarik balik.

“Anwar akan berkata kepada umum kononnya syarikat jam ini dipaksa pihak kerajaan supaya memberi kerjasama. Beliau akan tuduh semua pihak dipergunakan UMNO dan BN secara langsung atau tidak langsung termasuk pakar forensik. Ini semua tidak mustahil Anwar akan lakukan,” katanya.

Sehubungan itu, beliau menasihatkan penyokong pembangkang termasuk yang fanatik daripada PAS supaya tidak terpedaya dengan sebarang taktik atau strategi digunakan Anwar bagi membersihkan imejnya yang semakin tercalar kebelakangan in

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.