Pages

Subscribe:

24 Ogos, 2011

[hang nadim]Penubuhan GSCA tingkat keselamatan siber negara......












NAJIB Tun Razak bersama Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika sesi bergambar sebelum mempengerusikan Mesyuarat Majlis Teknologi Maklumat Negara di Bangunan Perdana Putra, Putrajaya, semalam. Turut sama Maximus Ongkili (duduk, enam kanan) dan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim (duduk, lima kanan). – BERNAMA

Disiplinkan penulis blog

Oleh MAZNAH MOHD. ARSAD
pengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 23 Ogos – Majlis Teknologi Maklumat Negara (NITC) bersetuju menubuhkan Pertubuhan Keselamatan Siber Global (GCSA) bagi meningkatkan lagi keupayaan dan kesiapsiagaan keselamatan siber negara.

Mesyuarat tahunan yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di sini hari ini mengumumkan GCSA akan bertindak sebagai platform kepada ahli gabungan untuk berkongsi maklumat mengenai keselamatan siber negara masing-masing.

Pertubuhan itu juga akan memberi tumpuan kepada usaha menghimpunkan bakat dalam kalangan negara ahli dan juga dijadikan platform untuk melatih golongan profesional dalam bidang keselamatan siber.

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi (Mosti), Datuk Seri Dr. Maximus Ongkili pada sidang akhbar selepas mesyuarat tersebut memberitahu, Malaysia mengetuai gabungan GCSA yang akan dibuka kepada negara ahli Pertubuhan Persidangan Islam (OIC), Forum Serantau ASEAN dan negara-negara membangun.

‘‘Konsep GCSA itu akan diperhalusi oleh kumpulan pakar E-Kedaulatan yang diterajui oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) dalam tempoh terdekat ini.

‘‘Diharapkan konsep itu dapat diperhalusi oleh MKN dalam tempoh tiga bulan ini sebelum kita buat keputusan yang muktamad,” katanya.

Turut hadir timbalannya, Datuk Fadillah Yusof.

Mesyuarat itu dihadiri 32 ahli NITC yang mewakili kerajaan, swasta dan komuniti serta sembilan kumpulan pakar dalam bidang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).

Sebanyak lapan kertas kerja dibincangkan membabitkan tiga keputusan yang perlu diambil tindakan segera dan lima lagi merupakan laporan maklumat daripada setiap kumpulan pakar.

Maximus memberitahu, mesyuarat itu turut bersetuju memberi mandat kepada Prasarana Maklumat Kritikal Negara (CNII) untuk mengutamakan penggunaan produk-produk ICT tempatan yang diberi pensijilan MS ISO/IEC 15408.

‘‘Langkah ini mampu meningkatkan sumber pendapatan negara. Pendapatan Kasar Negara (GNI) yang boleh dijana menjelang 2020 dianggarkan RM3 bilion dan sebanyak 5,000 peluang pekerjaan dijangka diwujudkan,” katanya.

JOHOR BAHRU 23 Ogos – Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) diminta ‘mendisiplinkan’ penulis blog yang ghairah menyebarkan pelbagai bentuk fitnah terhadap kerajaan.

Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan berkata, SKMM perlu bertindak segera kerana fitnah dan tohmahan liar kini berleluasa di alam maya dan mengundang pelbagai masalah jika dibiarkan berlanjutan.

“Jika pihak bertanggungjawab itu membiarkan fitnah dan tohmahan berleluasa di alam maya tanpa sebarang tindakan, ia akan memberi gambaran kepada rakyat bahawa apa yang didakwa itu adalah benar.

“Pihak yang difitnah juga diseru mengambil tindakan dengan memfailkan saman terhadap mereka yang melakukan tohmahan bagi membolehkan tindakan undang-undang diambil terhadap mereka,” katanya.

Beliau yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri Kempen Kibar Jalur Gemilang di Dataran Bandaraya, di sini, hari ini.

Kempen anjuran Jabatan Penerangan negeri itu turut disertai ahli Pertubuhan Pemandu Kereta Sewa dan Teksi/Limosin Malaysia (Petekma).

Hadir sama Pengarah Jabatan Penerangan negeri, Hamdan Hasnan dan Pengerusi Petekma, Yusuf Lahir.

Sementara itu, Ahmad memberi sokongan terhadap tuntutan Petekma agar kerajaan membatalkan pelaksanaan sistem kupon teksi kerana ia belum diwartakan.

Menurut Ahmad, memorandum bantahan terhadap sistem kupon tersebut akan diserahkan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak agar ia dapat diselesaikan segera.

“Saya juga akan mengemukakan surat sokongan yang salinannya diberikan kepada Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Tan Sri Syed Hamid Albar, Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman dan Ahli Parlimen Johor Bahru, Datuk Shahrir Abdul Samad.

“Tindakan saya menyokong Petekma adalah selaras dengan slogan Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.