Pages

Subscribe:

18 September, 2010

[hang nadim] Wan Azizah tidak mahu Azmin......mahu Anuar.....

KUALA LUMPUR 18 Sept. – Sokongan terbuka Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar untuk Datuk Zaid Ibrahim sebagai calon Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) menjadi petunjuk bahawa Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail tidak mahu Azmin Ali memegang jawatan tersebut.

Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin (gambar) berkata, walaupun sokongan itu bukan keluar secara langsung dari mulut Wan Azizah tetapi ia sebenarnya mewakili hasrat Presiden PKR tersebut untuk menjadikan Zaid yang juga Ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR sebagai Timbalan Presiden PKR yang baru.

Beliau berkata, sepanjang pengetahuannya Wan Azizah tidak boleh menerima Azmin yang kini Naib Presiden PKR dalam apa juga keadaan sekali pun termasuk bidang politik dan ia disebabkan berlakunya perkara-perkara tertentu.

“Sokongan terbuka Nurul Izzah mewakili suara ibunya, Wan Azizah. Meskipun Zaid bukanlah calon pilihan Wan Azizah namun keputusannya berdepan dengan Azmin tepat pada masanya.

“Zaid merupakan peluang bagi Wan Azizah untuk menghalang Azmin memegang jawatan Timbalan Presiden.

“Apabila berlaku sedemikian saya melihat pertembungan Azmin dan Zaid ini boleh dikatakan 50-50 kerana masing-masing mempunyai kelebihan. Azmin disokong oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim manakala Zaid disokong oleh Wan Azizah,” katanya kepada Mingguan Malaysia di sini, hari ini.

Beliau mengulas sokongan terbuka Nurul Izzah terhadap pencalonan Zaid bagi merebut jawatan Timbalan Presiden PKR semasa sidang akhbar di Kuching, Sarawak iaitu sebelum berlepas pulang ke Kuala Lumpur, Khamis lalu.

Akhbar hari ini pula melaporkan pengakuan Zaid mengenai kekuatan yang dimiliki oleh Azmin dalam persaingan merebut jawatan itu pada pemilihan parti November nanti apabila Naib Presiden PKR itu menjadi calon pilihan Anwar.

Bagaimanapun, Zaid menegaskan, persaingan tetap akan berlaku kerana beliau juga mempunyai ramai penyokong khususnya di peringkat akar umbi.

Menjawab soalan, Zulkifli berkata, beliau tidak boleh bayangkan bagaimana perjalanan PKR selepas pemilihan sekiranya perwakilan memberikan kemenangan kepada Azmin.

“Seperti saya katakan tadi Wan Azizah tidak akan dapat menerima Azmin. Jika Azmin menang apa yang boleh saya katakan gandingan Presiden dan Timbalan Presiden PKR nampak begitu janggal,” katanya.

Mengenai kekuatan kedua-dua calon, beliau berkata, selain mendapat sokongan penuh Anwar, Azmin juga dijangka menerima sokongan padu daripada orang Melayu PKR.

“Zaid pula saya lihat akan menerima sokongan DAP, puak sosialis, ahli bukan Melayu dan Melayu liberal di dalam PKR,” katanya.

Selain itu faktor Anwar dan Wan Azizah di kalangan ahli-ahli PKR juga akan mempengaruhi kecenderungan perwakilan sama ada mahu memilih Azmin atau Zaid.

Dalam pada itu, ditanya calon pilihannya, Zulkifli berkata, beliau akan memilih Azmin memegang jawatan Timbalan Presiden PKR berbanding Zaid

Nik Aziz tak bangga jadi bangsa Melayu?

KOTA BHARU 18 Sept. – Ketika terdapat usaha cuba menghapuskan keistimewaan hak orang Melayu, Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat pula menyatakan beliau tidak bangga berbangsa Melayu.

Ini kerana, katanya, bangsa itu datang secara automatik dan di dalam Islam tiada bangsa yang lebih dan jika ada pun, ia adalah bangsa Arab.

Malah, Mursyidul Am Pas itu menjelaskan, sekiranya beliau dijemput berceramah bukan kerana beliau berbangsa Melayu sebaliknya atas nama Islam.

“Bagi saya, kalau saya dijemput ceramah, saya bukan dengan nama Melayu, dengan nama Islam. Cuma kebetulan saya ini nama Melayu.

“Saya tidak berbangga bangsa Melayu. Bangsa ini datang secara automatik,” katanya pada majlis dialog bersama wartawan di sebuah hotel di sini, malam tadi.

Menurut Nik Abdul Aziz, bangsa tidak dipentingkan dalam Islam sebaliknya yang dilebihkan ialah takwa kepada Allah.

Beliau memberitahu, kerajaan Pas Kelantan telah menghabiskan wang sebanyak RM7 juta untuk membina sebuah masjid dengan reka bentuk Cina di Rantau Panjang dalam usaha menghilangkan masalah perkauman di kalangan masyarakat.

Selain itu, katanya, kerajaan negeri juga akan mengadakan Pameran Cheng Ho November ini yang disertai ramai peniaga Cina Muslim bagi tujuan sama.

Dalam pada itu, beliau menyatakan kesediaannya untuk tidak dicalonkan pada pilihan raya umum akan datang antara lain disebabkan faktor usia yang semakin meningkat.

Malah, jelas Nik Abdul Aziz, beliau sendiri selama ini tidak pernah meminta menjadi calon, kecuali sekali iaitu sebelum Pas menyertai parti Perikatan supaya ketika itu percakapannya ada nilai.

Beliau berkata, dengan kedudukannya sebagai Mursyidul Am Pas, maka adalah tidak kena sekiranya beliau sendiri menonjolkan diri untuk menjadi calon.

Bagaimanapun, katanya, beliau tidak akan menolak sekiranya masih ada pihak yang hendak mencalonkan namanya pada pilihan raya umum akan datang.

“Jika parti calonkan saya, saya terima, tak calon tak ada apa lebih-lebih lagi saya tua sekarang ini. Tua badan letih, tapi akal saya sekadar nak lawan UMNO itu boleh lagi,” katanya.

Zaid lakukan kesilapan besar bersaing dengan Azmin

KUALA LUMPUR 18 Sept. – Ahli Majlis Pimpinan Pusat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Zaid Ibrahim melakukan kesilapan besar apabila memutuskan untuk bersaing dengan Azmin Ali bagi merebut jawatan Timbalan Presiden PKR pada pemilihan parti itu November ini.

Bekas Setiausaha Sulit Datuk Seri Anwar Ibrahim, Anuar Shaari berkata, meskipun Zaid menyatakan beliau mendapat sokongan akar umbi, hakikatnya parti itu adalah milik Anwar dan Penasihat PKR itu akan melakukan apa sahaja untuk memastikan kemenangan Azmin.

Antaranya beliau berkata, Anwar akan memastikan Zaid terpaksa berdepan dengan laluan sukar sebelum pemilihan berlangsung seperti perbuatan mendedahkan keaiban bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri tersebut.

“Atas sebab itu, saya sifatkan dakwaan Zaid bahawa beliau mempunyai sokongan akar umbi sebagai amat dangkal kerana PKR tidak pernah berpaksikan akar umbi pada setiap kali pemilihan. Realitinya calon pilihan Anwar akan dipastikan menang.

“Saya percaya banyak lagi aib Zaid yang akan dedahkan oleh penyokong-penyokong Anwar. Sebenarnya dakwaan PKR adalah parti demokrat bertunjangkan rakyat hanyalah retorik semata-mata,’’ katanya kepada Mingguan Malaysia di sini, hari ini.

Anuar mengulas pengakuan Zaid mengenai kekuatan yang dimiliki oleh Azmin dalam persaingan merebut jawatan Timbalan Presiden PKR apabila menjadi calon pilihan Anwar.

Bagaimanapun, Zaid menegaskan persaingan tetap akan berlaku kerana beliau juga mempunyai ramai penyokong khususnya di peringkat akar umbi.

Dalam perkembangan berkaitan Anuar berkata, kegagalan Anwar mengulas dakwaan Azmin bahawa Ketua Pembangkang itu merupakan pengurus kempennya jelas memperlihatkan hubungan istimewa mereka berdua.

Mengulas isu sama, Senator Mohamad Ezam Mohd. Noor berkata, Zaid sukar untuk memenangi jawatan Timbalan Presiden pada pemilihan parti itu.

“Tiada peluang buat Zaid. Beliau bukan bertanding dengan Azmin sebenarnya tetapi bertarung dengan Anwar. Bekas Timbalan Perdana Menteri itu akan memastikan Azmin menang atas tujuan kepentingan peribadinya dan bukan kepentingan perjuangan atau parti.

“Apa makna kepentingan peribadinya? Hanya Anwar, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail dan Azmin serta isteri Azmin tahu jawapannya,’’ katanya.

P. Pinang didesak jelaskan sumber wang ihsan RM100

NIBONG TEBAL 18 Sept. – Pemuda UMNO mendesak kerajaan negeri memberi penjelasan berhubung dakwaan sebuah blog bahawa sumber dana bagi pemberian wang ihsan RM100 kepada warga emas di negeri ini adalah daripada hasil perjudian.

Ketua Penerangan Pemuda UMNO, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican berkata, dakwaan yang disiarkan blog www.pisau.net itu menimbulkan keresahan terutama kepada warga emas yang menerima wang ihsan berkenaan.

“Kita tidak tuduh kerajaan negeri tetapi kita minta mereka beri penjelasan kerana selepas hampir seminggu perkara ini didedahkan di dalam blog, kerajaan negeri tidak tampil membuat sebarang penjelasan.

“Kerajaan negeri perlu menjelaskan secara terperinci sumber dana bagi pemberian bantuan tersebut dan jika dakwaan ini tidak benar, kita cabar kerajaan negeri ambil tindakan undang-undang ke atas blog berkenaan,” katanya dalam sidang akhbar di sini, hari ini.

Laman web itu mendakwa kerajaan negeri yang sebelum ini pernah menangguhkan pembayaran wang ihsan dengan alasan kononnya pangkalan data warga emas digodam, sebenarnya menghadapi masalah kekurangan dana untuk meneruskan pemberian wang ihsan tersebut..

Blog itu dipetik sebagai berkata: “Untuk pengetahuan anda ketika itu mereka (kerajaan negeri) sedang berusaha mendapatkan dana dari pelbagai pihak sebab itulah pembayaran terpaksa ditangguhkan. Banyak pertemuan diadakan di sekitar Georgetown, adakalanya perbincangan dibuat di atas Komtar.

“Setelah puas melobi dan bertemu dengan beberapa tauke besar, maka kerajaan negeri berjaya mendapatkan dana di atas sumbangan dari hasil judi.”

Reezal menegaskan, dakwaan yang dibuat blog tersebut sangat serius kerana ia melibatkan wang untuk orang Islam yang kini diragui sumbernya.

“Kalau dakwaan ini benar, maka warga emas terbabit mendapat wang hasil daripada duit haram dan bagi yang beragama Islam, wang dari hasil judi adalah haram dan tidak boleh sama sekali dibelanjakan atau dimakan,’’ katanya.

PKR Youth chief debate ends in anti-climax
By ROSHIDI ABU SAMAH
newsdesk@thestar.com.my

TAIPING: The unprecedented presidential debate involving candidates vying for PKR Youth top posts turned out to be another political forum.

There were no heated exchanges among the candidates and a full house did not materialise as expected.

The first speaker at the event Hasmi Hashim said the prime minister’s post should be left for the people to choose.

The Parit Sulong division chief also said it was an unacceptable practice for a leader of a political party to automatically become the prime minister.

The second speaker, Selangor Economic Advisory Board chief executive officer Mohd Rafizi Ramli, in his address said PKR Youth should focus efforts on attracting some 4.6 million young voters in the country.

“Sixty percent of the young voters are undecided as to which party to vote,” he said.

He added that the voters would be the determining factor for the Opposition to take over Putrajaya.

PKR Youth exco member Badrul Hisham Saharin or better known as Che’gu Bard said PKR Youth should not concentrate too much on taking over Putrajaya but instead should strengthen the party first.

Both Rafizi and Badrul are competing for the first time while it is the second time for Hasmi, who lost to PKR youth chief Shamsul Iskandar three years ago in the last party election.

The debate, which was held at the Taiping Golf Resort from 9pm to midnight, was attended by about 150 people.

The party elections will be held between Oct 29 and Nov 21, followed by the annual general congress on Nov 27.

Arau PKR nominates Anwar

PETALING JAYA: Despite announcing his decision not to contest for PKR president, Datuk Seri Anwar Ibrahim received a nomination from the Arau division for the post.

Besides Arau, in Perlis, all the other divisions in the party had nominated his wife and incumbent Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail to defend the post.

On Wednesday, the Arau division had made its intent to nominate Anwar known through a media statement made by division chief Hashim Bakar.

In the race for the deputy president post, vice-president Azmin Ali is ahead of the pack with 15 nominations yesterday, bringing the total number of nominations received to 18.

Four nominations each came from Pahang (Kuantan, Lipis, Raub, Indera Mahkota) and Sabah (Sandakan, Libaran, Silam, Kudat), three from Perak (Larut, Parit Buntar, Bukit Gantang), two from Perlis (Kangar, Arau) and one each from Tanah Merah and Kulim Bandar Baru.

Federal Territories chief Datuk Zaid Ibrahim, who is also vying for the number two post, picked up four nominations from Padang Rengas, Jerantut, Kota Belud and Kota Kina­balu, bringing his total tally to eight.

Vice-president Mustaffa Kamil Ayub is beginning to shape up as a serious challenger for the number two post, receiving six nominations and bringing his total to seven.

The majority of his nominations came from Perak (Gerik, Lenggong, Bagan Serai, Taiping, Sungai Siput), where he is also PKR state chief.

He received one nomination from Padang Besar yesterday, to add to his first from Kuala Kedah on Friday.

PKR elections director Fuziah Salleh was also nominated for deputy president by Cameron Highlands, joining strategic director Tian Chua who received one nomination on Friday.

Each candidate requires two nominations to qualify to contest.

Election for the national posts would be held over eight days between Oct 29 and Nov 21, ahead of the party’s annual general congress on Nov 27.



Bukan Wan Azizah tapi AzminOleh ZULKIFLEE BAKAR

SEGALA teka-teki kini sudah terjawab, Ahli Parlimen Gombak, Azmin Ali yang dianggap anak emas dan orang paling disayangi Datuk Seri Anwar Ibrahim sudah mengesahkan akan bertanding jawatan Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) dalam pemilihan November nanti.

Beliau berhasrat untuk menggantikan Syed Hussein Ali yang membuat keputusan berundur dengan alasan bagi memberi laluan kepada pemimpin muda.

Berikutan keputusan itu sudah tentulah Anwar yang dilantik sebagai pengurus kempen kepada Azmin akan menjelajah seluruh negara bagi memastikan anak emasnya itu mencapai kejayaan. Walaupun Anwar yang merupakan Ketua Umum PKR sepatutnya berkecuali tetapi syarat itu mungkin tidak terpalit kepada beliau.

Penyokong-penyokong Anwar dan Azmin berhujah, ia disebabkan yang menjadi Presiden PKR bukan Anwar tetapi isterinya, Datin Seri Dr.Wan Azizah Wan Ismail justeru Wan Azizahlah yang patut berkecuali, namun semua orang tahu Wan Azizah tidak ada kuasa apa-apa! Semuanya diuruskan oleh Anwar.

Sebab itulah Anwar tidak mahu dicalonkan bertanding apa-apa jawatan, buat apa nak susah payah bertanding, kalau sekarang pun sudah cukup berkuasa mengendalikan parti biarpun hanya menyandang jawatan Ketua Umum.

Apabila Azmin sudah membuat pengumuman maka calon-calon lain perlulah berfikir dua kali sama ada hendak bertanding atau tidak. Tidak kisahlah mereka disokong oleh Wan Azizah atau anaknya, Nurul Izzah, itu tidak akan mendatangkan apa-apa kesan kerana kedua-dua mereka tidaklah sehebat Anwar dari segi pengaruh.

Sebaliknya kedua-dua mereka hanya mengikut telunjuk Anwar. Selama ini walaupun ada tindak-tanduk Anwar tidak betul, Wan Azizah terus menjadi isteri yang taat dan Nurul Izzah kekal menjadi anak yang patuh.

Oleh itu percaturan politik mereka dengan menyokong mana-mana calon yang menentang Azmin boleh dianggap satu usaha sia-sia.

Nurul Izzah dikatakan menyenangi Datuk Zaid Ibrahim berbanding Azmin, sebab itulah dalam satu kenyataan beliau menganggap bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu orang yang paling layak menduduki kerusi nombor dua.

Bagaimanapun pendirian dan sokongan Nurul Izzah tidak akan menjejaskan kedudukan Azmin. Ini memandangkan Azmin sudah awal-awal lagi membuat persiapan untuk bertanding. Tambahan pula semua orang tahu bagaimana hubungan antara Azmin dan Zaid.

Kedua-dua mereka dikatakan tidak sebulu dan ia paling ketara ketika pilihan raya kecil Hulu Selangor tidak lama dahulu. Keadaan menjadi lebih buruk apabila kem Azmin melihat Zaid terlalu bercita-cita tinggi biarpun baru menyertai PKR.

Oleh itu Azmin ingin memastikan langkah politik Zaid tidak ke mana dan pemilihan Nomember ini dianggap detik terbaik bagi 'menguburkan' impian Zaid.

Tindakan Azmin melantik Anwar sebagai pengurus kempennya sudah menunjukkan betapa Azmin benar-benar serius ingin 'membenamkan' siapa juga yang cuba menghalang perjalanan politiknya menuju tampuk kekuasaan di dalam PKR dengan restu Anwar.

Walaupun Zaid menganggap perebutan jawatan itu tidak perlu dihebohkan kerana dikatakan tidak ada apa-apa kuasa tetapi beliau jangan lupa senario yang bakal berlaku jika Azmin menang.

Pemerhati
Anwar sememangnya membuat perancangan politik seperti itu kerana beliau ingin mewarisi PKR kepada Azmin bukan Wan Azizah, kalau pun Wan Azizah nak kekal, kekallah tetapi beliau tidak mempunyai apa-apa kuasa. Selepas ini Anwar dan Azmin akan mentadbir PKR manakala Wan Azizah hanya akan menjadi pemerhati dan pengikut.

Wan Azizah tidak boleh berkata apa-apa kerana beliau bukan sahaja diberi peluang menduduki jawatan Presiden atas ehsan Anwar tetapi juga tidak sehebat Azmin yang merupakan ahli Parlimen dan Pengerusi Perhubungan PKR Selangor.

Semua orang tahu bagaimana PKR dikendalikan sepenuhnya Anwar. Orang tidak peduli apa yang Wan Azizah kata tetapi orang akan melihat apa yang Anwar cakap.

Kuasa luar biasa Anwar dalam mengendalikan PKR telah menyebabkan jawatan Presiden PKR seolah-olah hanya sama taraf dengan penaung sesebuah badan bukan kerajaan (NGO) sahaja.

Wan Azizah, Nurul Izzah dan mana-mana juga pemimpin PKR hatta Zaid sekali pun tidak akan mampu memecahkan hubungan erat Anwar dan Azmin. Sama ada suka atau tidak mereka terpaksa akur.

Anwar sememangnya sudah menyediakan Azmin sebagai 'pewaris takhta' di dalam PKR. Anwar amat memahami kelemahan yang ada kepada Wan Azizah dan Nurul Izzah, kedua-dua mereka bukanlah ahli politik sebaliknya secara tidak sengaja menjadi ahli politik.

Kedua-dua mereka sebelum ini hanyalah alat kepada Anwar bagi meraih sokongan rakyat berikutan pemecatannya daripada kerajaan pada tahun 1998. Ketika itu kita masih ingat bagaimana Anwar 'mengarahkan' Wan Azizah dan Nurul Izzah bukan sahaja menjelajah seluruh negara malahan ke luar negara bagi meraih simpati.

Tetapi kini senario sudah berubah, pengaruh Wan Azizah dan Nurul Izzah sudah tidak diperlukan lagi kerana PKR sudah kuat dan Anwar telah memiliki pemimpin lain yang boleh menggantikan kedua-dua mereka.

Selepas ini kalaupun Wan Azizah atau Nurul Izzah tidak ada dalam PKR ia tidak akan membawa apa-apa kesan kepada politik Anwar, apa yang lebih penting Azmin harus ada.

Justeru beliau menyandarkan harapan besar kepada Azmin yang sejak dulu lagi menjadi orang kanannya. Anwar tidak akan mendengar cakap orang lain selain Azmin. Sebab itulah beliau bersedia menjadi pengurus kempen Azmin biarpun perbuatan itu dilihat aneh.

Anwar juga tahu selepas Azmin tidak ada orang lain yang mampu meneruskan perjuangan PKR, kalau hendak diharapkan orang seperti Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskandar 'alamat' kelam-kabutlah PKR.

Shamsul sudah menunjukkan bahawa beliau bukan ahli politik yang bijak, kenyataannya dalam isu pembunuhan jutawan kosmetik Sosilawati Lawiya sudah membuktikan walaupun berkelulusan undang-undang Shamsul bersikap seperti 'badut-badut' dalam politik.

Ahli politik seperti Shamsul ini bukan sahaja wujud dalam PKR malahan dalam Pas. Mereka membuat kenyataan sesuka hati tanpa mempedulikan sama ada ia benar atau tidak.

Apa yang mereka mahu ialah ingin menunjukkan apa juga yang berlaku di bumi Malaysia ini ada kaitannya dengan kerajaan Barisan Nasional (BN) dan agensi kerajaan yang mereka benci.

Inilah pemikiran politik dangkal yang ada di kalangan sesetengah pemimpin pembangkang termasuk PKR. Oleh itu sudah pastilah Anwar tidak boleh bergantung harap kepada pemimpin-pemimpin seperti ini yang otak mereka tidak ubah seperti badut-badut yang membuat persembahan di sarkas-sarkas.

Justeru Anwar menyusun empayar politiknya di dalam PKR dengan memberikan isyarat yang jelas bahawa Azmin akan menerajui PKR jika apa-apa berlaku terhadap beliau.

Pertarungan
Ahli Parlimen Permatang Pauh itu tidak berharap kepada Wan Azizah atau Nurul Izzah kerana Anwar tahu kedua-dua mereka lebih rapat dengan orang-orang yang tidak menyenangi Azmin, selain mempunyai keupayaan politik yang cukup terbatas.

Sememangnya bukanlah satu rahsia lagi bahawa kedua-dua insan itu tidak menyenangi Azmin. Kenapa? Hanya mereka sahaja yang tahu.

Apabila Azmin sah bertanding, maka jawatan-jawatan lain di dalam PKR juga bakal menyaksikan pertarungan antara kumpulan menyokong Azmin dengan kumpulan anti-Azmin.

Satu sumber di dalam parti itu memberitahu, di peringkat Naib Presiden sahaja sudah berlaku pertarungan sengit apabila pemimpin-pemimpin daripada kedua-dua kumpulan berkenaan akan berebut-rebut jawatan itu.

''Masing-masing cuba menonjolkan diri dan ada pula yang bertanding semata-mata tidak mahu kelompok Azmin menguasai semua jawatan," kata sumber tersebut ketika dihubungi.

Begitu juga di peringkat Pemuda apabila puak-puak yang menyebelahi Anwar juga dikatakan akan bertanding merebut semua jawatan penting dalam parti itu.

Ertinya, perancangan sudah dilakukan bagi memastikan konco-konco dan pemimpin yang menyebelahi Anwar-Azmin mencapai kejayaan di dalam pemilihan kali ini.

Walaupun keputusan untuk membuat pilihan terletak kepada ahli-ahli tetapi ia bukanlah mutlak sebaliknya ia bergantung kepada percaturan politik yang dilakukan oleh Anwar sebagai pemimpin paling berkuasa di dalam PKR.

Dalam soal ini, Anwar akan membuat percaturan politik mengikut kehendak dan kemahuannya. Anwar akan memastikan hanya orang sehaluan dan menjadi kesayangannya sahaja mencapai kejayaan dalam pemilihan kali ini, seterusnya menguasai PKR.

Oleh itu siapa juga yang bertanding mereka tidak boleh mengharapkan kejayaan selagi tidak mendapat restu Anwar, kalau pun mereka menang termasuklah bagi jawatan Timbalan Presiden, percayalah Anwar mempunyai strategi politik tersendiri bagi memastikan calon pilihannya terus berkuasa.Anwar bukanlah manusia yang bersedia menerima kekalahan atau akur kepada kehendak majoriti.

Berikutan keadaan itulah, PKR hakikatnya hanyalah menyaksikan pemerintahan seorang individu sahaja iaitu Anwar Ibrahim, yang lain hanyalah pengikut yang tidak berdaya membantah dan terus menjadi mangsa percaturan politik beliau.

Malang sekali antara yang termasuk dalam kategori tersebut ialah Wan Azizah dan Nurul Izzah. Ia membuktikan di dalam PKR bukan sahaja politik tidak mengenal kawan dan lawan, malahan ahli keluarga juga mampu 'dikorbankan'. Azizah dan Nurul kembalilah kepangkal Jalan..........Tinggalkan perjuangan yang sia-sia untuk maruah diri dan bangsa....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.