Pages

Subscribe:

23 Jun, 2010

[ hang nadim] Etnik Cam ........Indochina








From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
This article does not cite any references or sources.
Please help improve this article by adding citations to reliable sources. Unsourced material may be challenged and removed. (February 2010)

Indochina 1886

Dark green: always included, Light green: usually included, Red: sometimes includedIndochina, or the Indochinese peninsula, is a region in Southeast Asia. It lies roughly east of India, south of China. The name has its origins in the French, Indochine, and was adopted when French colonizers in Vietnam began expanding their territory to bordering countries.[citation needed]

Historically, the countries of Mainland Southeast Asia received cultural influence from China and India, but to varying degrees. Some Southeast Asian cultures, such as that of Cambodia, Laos, Burma and Thailand are influenced mainly by the culture of India with a smaller influence from the culture of China. Others, such as Vietnam, are more heavily influenced by Chinese culture, with only minor cultural influences from India, largely via the Champa civilization that Vietnam conquered during its southward expansion.

Malaysia and Singapore were at first strongly influenced by Indian culture followed by Islamic influences. Later, Chinese culture becomes a major influence following large numbers of Chinese immigration and settlement.

Today, most of these countries also show pronounced Western cultural influences which began during colonialism of western countries in Southeast Asia.

In a strict sense, Indochina comprises the territory of the former French Indochina:

Cambodia
Laos
Vietnam
However, in a wider sense, the cultural region is better described as Mainland Southeast Asia in which sense it also includes:

Peninsular Malaysia (the southern end of the Malay peninsula excluding the Malay islands)
Myanmar (formerly Burma--part of British India until 1937)
Singapore (also considered part of Maritime Southeast Asia if the Johor-Singapore Causeway is not taken into account)
Thailand (formerly Siam)
Note that the term Sino-Indian is used to describe things relating to India and China. (e.g. Sino-Indian relations).

Etnik Cam berkaki ayam, makan bubur
Oleh Kamal Ahmad

2010/06/24
MAKAN bubur nasi, berkaki ayam dan tidak pernah menonton televisyen adalah antara hakikat dalam kehidupan hampir majoriti etnik Melayu Cam di Indochina.

Kemudahan asas seperti bekalan air paip dan elektrik juga tidak pernah mereka nikmati. Yang ada cuma air perigi dan malam di rumah yang rata-rata daun palma itu hanya diterangi pelita minyak tanah.

Keadaan kehidupan mereka semakin sukar apabila tanaman kontan dan padi kerap musnah kerana cuaca panas ekstrem yang mencecah 40 darjah Celsius sehingga lima bulan atau dilanda banjir setiap kali musim tengkujuh

Kemudahan asas seperti bekalan air paip dan elektrik juga tidak pernah mereka nikmati. Yang ada cuma air perigi dan malam di rumah yang rata-rata daun palma itu hanya diterangi pelita minyak tanah. Keadaan kehidupan mereka semakin sukar apabila tanaman kontan dan padi kerap musnah kerana cuaca panas ekstrem yang mencecah 40 darjah Celsius sehingga lima bulan atau dilanda banjir setiap kali musim tengkujuh. Tinjauan Berita Harian di Kompong Chhnang kira-kira 60 kilometer dari Kemboja semalam mendapati kebanyakan kanak-kanak hanya mempunyai sepasang pakaian seragam sekolah, berkaki ayam dan kurang zat makanan, manakala yang bernasib baik hanya dibekalkan duit saku sebanyak RM0.03 sehari.

Majoriti warga dewasa etnik Cam tidak didedahkan dengan ajaran Islam, manakala murid di sekolah kebangsaan tidak diajar mata pelajaran Pendidikan Islam. Jemaah solat lima waktu di masjid pula hanya beberapa orang.

Bekalan makanan yang disahkan halal juga hampir tidak wujud sama sekali.

Justeru, Persidangan Antarabangsa Warisan Melayu Kemboja, Laos dan Vietnam di sini, mulai hari ini dijangka menyusun pelan tindakan lebih agresif untuk membantu komuniti etnik Melayu Cam di Indochina, khususnya di Kemboja memperbaiki kehidupan melalui bidang tertentu.
Resolusi itu dijangka diumumkan pada sesi akhir persidangan, esok.

Setiausaha persidangan, Prof Madya Dr Mohamad Zain Musa, membayangkan resolusi itu antara lain mengenai jalinan hubungan antara orang Melayu di Malaysia dengan etnik Melayu Cam serta kerjasama membabitkan institusi pengajian tinggi negara, khususnya dalam pendidikan.

“Sudah pastinya ada resolusi yang akan dihasilkan daripada persidangan ini yang menjurus kepada usaha memperkasakan komuniti etnik Cam,” katanya.

Sementara itu, seorang peserta persidangan, Prof Madya Dr Pisol Maidin, berkata sewajarnya Malaysia membantu pihak berkuasa agama Islam di Kemboja untuk menggerakkan sistem dan perundangan berkaitan zakat, wakaf, sedekah serta korban bagi memantapkan sebahagian lagi kerangka komuniti etnik Cam di sini.
“Sistem berkaitan boleh dimobilisasikan ke Kemboja dengan sedikit pemantauan dan sokongan kita,” katanya.

Hari ini, sekurang-kurangnya 18 kertas kerja akan dibentangkan.

Orang Cam warisan Kerajaan Melayu tertua di Kemboja
Jumaat, 04 Jun 2010 17:51 By Muhammad Adnan Pitchan




Bangi, 4 Jun 2010.--SIAPA tidak kenal orang Cam atau masyarakat Islam Kemboja? Mereka sudah berada di tengah-tengah kehidupan kita di Malaysia sejak hampir 40 tahun lalu lagi.

Kehadiran mereka di sini tidak syak lagi adalah akibat daripada kekejaman dan pengusiran dilakukan oleh kumpulan pengganas Khmer Rouge di Kemboja waktu itu. Beratus ribu kaum Cam beragama Islam mencari perlindungan dan akhirnya menetap negara ini.

Mereka ini dapat dilihat di beberapa kampung memiliki rumah besar dan ada yang menjadi peniaga malah ada diantara mereka terkenal sebagai tauke emas.

Tetapi bagaimana pula kehidupan kaum Cam yang kekal di Kemboja terutama di sekitar Tasik Tonle Sap dan di Kompong Thom?

Keadaan hidup mereka yang misikin dan melarat dari kacamata kita ini dapat dilihat dalam Pameran Wajah Campa: Saudara Serumpun dirasmikan pada 4 Jun 2010, di Bangunan Canselori, UKM.

Naib Canselor UKM Profesor Tan Sri Dato’ Dr. Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudindalam ucapannya merasmikan pameran itu berkata monumen-monumen peninggalan Kerajaan Campa masih tegak berdiri di seluruh bahagian tengah Vietnam. Ucapan Prof Dr. Sharifah disampaikan oleh Pengarah ATMA, Prof Dr Abdul Latif Haji Samian.

Prof Tan Sri Dr Sharifah berkata dinding-dinding monumen yang berukiran cantik menggambarkan pelbagai kisah menarik termasuk persekitaran fizikal dan sosio-budaya kerajaan silam Champa. Ada di antara monumen-monumen tersebut masih berdiri di dataran, di atas bukit dan di keliling sawah serta sungai-sungai yang indah.

Beliau menarik perhatian terhadap peninggalan yang ditemui pasukan penyelidik UKM yang mencerminkan kekayaan kerohanian dan kebendaan sebuah kerajaan Melayu. “Semua ini memperlihatkan dengan jelas bukti satu ketinggian tamadun sebuah kerajaan yang telah menjadi sebahagian sejarah dan menjadi ciri penting dalam budaya Vietnam hari ini.

“Setelah Vijaya, ibu negara Campa diruntuhkan pada tahun 1471, Islam telah memainkan peranan penting, membuka jalan kepada hubungan yang lebih luas di antara Campa dengan saudara Melayunya dari Nusantara. Hubungan menjadi lebih erat di abad-abad berikutnya,” katanya.

Orang Cam yang telah menetap di Malaysia sejak 1975 telah membentuk rupa budaya sendiri dan mengatur kehidupan sebagaimana yang biasa diamalkan di negara asal mereka di samping terlibat dalam kancah pembangunan di Malaysia.

Ada di antara mereka itu yang mempunyai saudara mara di Malaysia, justeru jalinan hubungan masyarakat Cam tempatan menjadi lebih mudah.

Prof Dr Sharifah menjelaskan setelah hampir 40 tahun tinggal di Malaysia, hubungan antara etnik Cam beragama Islam telah berintegrasi sepenuhnya, malah berasimilasi dengan masyarakat tempatan menyebabkan anak cucu mereka yang dibesarkan di Malaysia tidak lagi mengenali adat resam mereka.

Pameran ini memperlihatkan budaya Cam dan bagaimana mereka mengekalkan identiti dalam konteks masyarakat yang sedang berubah. Gambar-gambar dalam pameran ini memaparkan “wajah” sebenar orang Cam dalam kehidupan seharian yang mencakupi hal-hal agama, pendidikan, ekonomi dan kekeluargaan. Rakaman kehidupan mereka diambil semasa para pengkaji melakukan kajian lapangan di penempatan orang Cam termasuk di Kemboja.

Profesor Madya Dr Mohamad Zain Musa, Felo Penyelidik Kanan di ATMA, bersama dengan rakan-rakan penyelidiknya telah memberikan sumbangan penting kepada perkembangan penyelidikan mengenai Campa dan masyarakat Islam di Indochina.

Melalui program Kajian Campa, beberapa siri seminar telah diadakan, yang pertama pada 16 Jun 2004 diikuti dengan seminar kedua pada November 2005. Kedua-duanya berjaya menemukan sarjana dari Perancis, Kemboja, Vietnam dan Amerika Syarikat yang mengkaji tentang Campa.

Dr Mohamad Zain menjelaskan satu ciri penting adalah kerajaan Campa yang merupakan Kerajaan Melayu tertua dalam sejarah, kini sudah lenyap.

Pameran di UKM memperlihatkan beberapa sudut sejarah Cam yang berusia 2,000 tahun itu. Kini juga terdadpat kira-kira 10,000 orang Cam yang tinggal di Pulau Hainan, China sejak abad ke-15.

Perpindahan dan Hubungan Semasa Orang Cam
MOHAMAD ZAIN BIN MUSA

ABSTRAK
Masyarakat Cam adalah komponen dalam kependudukan kerajaan Campa yang
disahkan telah wujud sejak tahun 192 hingga 1835. Sepanjang sejarahnya,
mereka mencari perlindungan di negara jiran seperti Kemboja. Rencana ini
membincangkan faktor penghijrahan mereka sejak abad ke 10 Masihi sehingga
hari ini dan juga menghuraikan bagaimana mereka menempatkan diri di
Kemboja, Vietnam, Laos, Malaysia, Australia, Perancis, Amerika Syarikat dan
sebagainya, dan bagaimana mereka menjalin hubungan sesama mereka di
peringkat antarabangsa.
Kata kunci: Campa, Melayu-Cam

ABSTRACT
The Cham community is a component of the population of the kingdom of
Champa proven to have existed from the year 192 to 1835. Throughout its
history, some of the Cham people left their homeland in search of safety in
neighboring countries, including Cambodia. This article attempts to discuss
not only the various factors causing their emigrations, started in the tenth
century, but also ways they settled in Cambodia, Vietnam, Laos, Malaysia,
Autralia, France, the United States and some other countries, and lastly
highlights the means they organize themselves internationally.
Key words: Campa, Melayu-Cam
KERAJAAN CAMPA

Pada peringkat awalnya, kerajaan Campa terletak bersempadankan China
di utara. Orang Viet yang mendiami kawasan di selatan China dan ingin
membebaskan diri daripada pendudukan China sejak tahun 111 sebelum Masehi
itu akhirnya berjaya mendirikan kerajaan sendiri pada tahun 939 Masihi.
Kelahiran identiti Vietnam pada abad ke 10 itu adalah antara perubahan penting
dalam sejarah Indochina secara umum dan sejarah Campa secara khususnya.
Serangan pertama negara Viet ke atas Campa berlaku pada tahun 982. Dalam
serangan itu, Indrapura, ibu kota pertama Campa telah musnah. Tarikh ini juga
menandakan permulaan nam-tien, iaitu pergerakan atau kemaraan orang Viet
ke selatan dan mengancam keselamatan pusat pentadbiran Campa (Le Thanh
Khoi 1955).

Akibat serangan demi serangan daripada pihak Viet, sempadan utara
Campa terpaksa berpindah ke selatan dengan ibu kotanya dipindahkan jauh ke
selatan pada tahun 1000. Selepas itu, Campa terus ditekan oleh kemaraan
Vietnam dan bergerak ke selatan. Pada tahun 1471, ibu kotanya, Vijaya, diserang
dan dimusnahkan secara sistematik dalam erti kata apa sahaja yang bersifat
Campa dan budayanya telah dimusnahkan. Orang Viet juga telah membunuh
dan mengusir orang Campa ke kawasan lain di selatan. Pada tahun 1653,
Vietnam menakluki Kauthara dan pada tahun 1692, bahagian lain di selatan,
iaitu Panduranga juga diduduki orang Viet. Akhirnya pada tahun 1835
(Po Darma 1987), wilayah Campa telah dirampas kerajaan Vietnam buat selamalamanya.
Kemaraan orang Viet ke selatan itu adalah faktor utama yang menyebabkan
orang Cam berpindah dari tanah air untuk mencari perlindungan di wilayah
lain di Asia Tenggara, khususnya Kemboja. Selepas negeri-negeri di Indochina
dikuasai komunis pada tahun 1975, sebahagian lagi orang Melayu-Cam telah
melarikan diri ke Malaysia, Eropah, Amerika Utara, Autralia dan lain-lain.

MASYARAKAT CAM DI KEMBOJA

Orang Cam telah menghuni negara Khmer sejak kurun ke-7 lagi. Hubungan
antara orang Campa dengan orang Khmer boleh dibayangkan daripada catatan
di inskripsi yang menyatakan seorang putera raja Campa telah mengahwini
seorang puteri Khmer (Mohamad Zain bin Musa 1991). Kehadiran orang Cam
di Kemboja juga direkodkan di bas-reliefs Banteay Chmar pada kurun ke-13
apabila tentera Cam berjuang bersama tentera Khmer (Jacq-Herlgoualc’h 1991).
Terdapat pemuzik, askar upahan serta guru ballista di kalangan mereka (Jacq-
Herlgoualc’h 1979). Namun, sebahagian besar orang Cam tiba di Kemboja
selepas kejatuhan Vijaya, ibu negara Campa pada tahun 1471. Pergerakan
Vietnam ke selatan yang mula sejak terbentuknya kerajaan Viet secara rasmi
pada abad ke 10 M itu telah memaksa orang Campa melarikan diri dari tanah
air sehingga kerajaan Campa terhapus pada tahun 1835 (Po Dharma 1987).
sari26-2007

Indochina Union
From WikiStates
The Indochina Union, officially the Democratic Peoples Indochina Union, is a country formed on 8 October 2002 when Vietnam annexed the neighboring countries of Cambodia, Laos and Northern Thailand and announced a Federal socialist state union on 11 October under the name of the Democratic Peoples Indochina Union. Ngo Minh Triet assumed the Presidency of Vietnam in 2001. Upon creating the Indochina Union, he created the position of Supreme President of the Indochina Union, a position he has declared he will remain in for life. The Constitution of the Indochina Union was created the same year, which created the Peoples National Assembly as a legislature function of the government and the Chief Supreme Minister of the Indochina Union to serve as a head of government, who is appointed by the Supreme President every 4 years.

The Indochina Union has been at war with ORNA forces since July 21st, 2005 in the Indochina War which began in response to the deaths of innocent civilians, ambassadors and numerous other diplomatic and humanitarian incidents. The Indochina Union has no effective government to most of the south, which is governed by the Garmidia-led ORNA forces.

Retrieved from "http://wikistates.outwardhosting.com/wiki/Indochina_Union"

NUKILAN HANG NADIM
Wahai Bangsaku Ingatlah Perpecahan akan membawa kemusnahan
Peggangan Agama adalah pengukuh.....Persaudaraan
Kehancuran Negara.....
Kemusnahan Bangsa....
Adalah Ditangan Bangsa itu....Sendiri
Pengkhianatan.....permusuhan
Kebodohan manusia
punca bangsa akan terpinggir
Bebaskan sengkita diantara kita
Hapuskan petualang dan pengkhianat negara
Musuh Negara dicipta Bangsa Sendiri
Awas.........

[ hang nadim] Mexico...oh.....Mexico









From Wikipedia, the free encyclopedia
The United Mexican States[8] (Spanish: Estados Unidos Mexicanos (help·info)), commonly known as Mexico (pronounced i /ˈmɛksɪkoʊ/; Spanish: México [ˈmexiko] ( listen)), is a federal constitutional republic in North America. It is bordered on the north by the United States; on the south and west by the Pacific Ocean; on the southeast by Guatemala, Belize, and the Caribbean Sea; and on the east by the Gulf of Mexico.[9][10] Covering almost 2 million square kilometres (over 760,000 sq mi),[11] Mexico is the fifth-largest country in the Americas by total area and the 14th largest independent nation in the world. With an estimated population of 111 million,[12] it is the 11th most populous country and the most populous Hispanophone country on Earth. Mexico is a federation comprising thirty-one states and a Federal District, the capital city.

In Pre-Columbian Mesoamerica many cultures matured into advanced civilizations such as the Olmec, the Toltec, the Teotihuacan, the Zapotec, the Maya and the Aztec before the first contact with Europeans. In 1521, Spain conquered and colonized the territory, which was administered as the viceroyalty of New Spain which would eventually become Mexico as the colony gained independence in 1821. The post-independence period was characterized by economic instability, territorial secession and civil war, including foreign intervention, two empires and two long domestic dictatorships. The latter led to the Mexican Revolution in 1910, which culminated with the promulgation of the 1917 Constitution and the emergence of the country's current political system. Elections held in July 2000 marked the first time that an opposition party won the presidency from the Institutional Revolutionary Party (Spanish: Partido Revolucionario Institucional, PRI).

As a regional power,[13][14] and since 1994 the first Latin American member of the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), Mexico is firmly established as an upper middle-income country,[15] and is considered a newly industrialized country[16][17][18][19] and an emerging power.[20] It has the 13th largest nominal GDP and the 11th largest by purchasing power parity. The economy is strongly linked to those of its North American Free Trade Agreement (NAFTA) partners, especially the United States,[21][22] as well as tourism, being the world's tenth most visited country with over 21.4 million international arrivals.[23] Mexico boasts a long tradition in the arts, renowned cuisine, and culture, as it ranks fifth in the world and first in the Americas with 29 UNESCO World Heritage Sites.[24][25][26]

[ hang nadim] Satu Malaysia...Budi Bahasa Budaya Kita



Kalau BTN cerita pasal perkauman, dah lama terbakar Malaysia

Oleh: ROSLAN BIAN

Tidak ada sebab kerana tiga peserta yang pernah mengikuti kursus Biro Tata Negara (BTN) menulis surat kepada pemimpin pembangkang menyatakan rasa tidak puashati, maka BTN yang melatih 500,000 peserta setahun harus ditutup.

Tambahan pula, aduan itu membabitkan demonstrasi jalanan yang menunjukkan kumpulan Hindraf serta ceramah yang menyentuh kontrak sosial dan dasar-dasar negara.

Bagi Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan, penayangan video demonstrasi itu untuk menggambarkan tindakan itu boleh menimbulkan huru-hara serta kesulitan kepada orang awam.

Mengenai ceramah yang menyentuh kontrak sosial dan cerita-cerita mengenai dasar negara, ianya adalah asas negara selain BTN sebagai agensi kerajaan perlu menerangkan dasar-dasar kerajaan.

“Kalau BTN cerita pasal perkauman, dah lama terbakar Malaysia,” ujarnya kepada Agendadaily di ruang rehat VIP di Parlimen, Selasa.

Ahmad berkata, kira-kira 500,000 peserta mengikuti kursus BTN tahun lalu dan hanya segelintir sahaja mengadu mengenai kursus itu yang dikatakan bersifat perkauman seperti yang didakwa pembangkang.

Katanya, kerajaan tidak akan tunduk percaturan politik pembangkang yang membesar-besarkan isu kononnya BTN doktrin kerajaan Barisan Nasional.

“Program akan diteruskan dan tiada apa yang perlu dirisaukan walaupun banyak isu BTN disebut kebelakangan ini,” katanya.

Malah, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengarahkan BTN supaya mempergiatkan elemen gagasan 1Malaysia dalam modul kursus dan seminarnya.

Sehubungan itu pihaknya akan mengadakan beberapa sesi penerangan kepada lebih 2,000 tenaga penggerak BTN pada bulan depan bagi memberi lebih pemahaman tentang gagasan itu.

Ahmad yang bertanggungjawab kepada BTN berkata modul asal BTN mengenai nilai murni dan patrotisme akan dikekalkan.

Beliau berkata Perdana Menteri telah memberi arahan itu kepadanya dalam mesyuarat pagi tadi bersama 30 pegawai BTN terdiri daripada ketua pengarah, timbalan ketua pengarah, pengarah negeri dan pengarah cawangan di bangunan Parlimen.

Untuk mudah difahami katanya, modul sedia ada dilakukan penambahbaikan dan elemen 1 Malaysia akan dipergiatkan.

"Kita akan menjelaskan gagasan 1Malaysia ini kepada fasilitator, penceramah, pengkuliah dan jurulatih BTN. Sebenarnya kita sudah mula sejak Mei lepas tetapi tidak secara menyeluruh.

"Dalam kursus itu juga, perlu ada ceramah 1Malaysia dan menerapkan lapan nilai gagasan itu termasuk budaya berprestasi tinggi, ketepatan, budaya ilmu, inovasi, integriti, ketabahan, kesetiaan dan kebijaksanaan," katanya.

Ahmad menjelaskan, modul asal BTN ketika Tun Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri adalah nilai murni, patrotisme dan Wawasan 2020 manakala ketika era Tun Abdullah Ahmad Badawi, dua modul dikekal dan ditambah Modal Insan.

“Ketika Datuk Seri Najib, ianya juga sama iaitu nilai murni, patrotisme dan 1 Malaysia. Kursus BTN untuk menyemai semangat patriotik kepada negara, selain menanam nilai-nilai murni dalam perwatakan individu dan bukannya memainkan sentimen perkauman yang didakwa pembangkang,” tegasnya.

Mengenai dakwaan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim kononnya BTN menayangkan ucapannya ketika di BTN dalam laman web, Ahmad berkata, beliau tidak tahu menahu perkara itu.

“Saya tak tahu. Malah, saya tidak tengokpun. (Rasanya) Tiada kena mengena dengan BTN,” ujar Ahmad. -15/12/2009

[ hang nadim] Kanser Payudara dan Pemakanan .......


Oleh Mageswary Lapchmanan, Pakar Pemakanan, Hospital Kuala Lumpur

Pendahuluan
Kanser payudara telah menjadi satu penyakit yang tidak mengenal batasan, miskin, kaya, tua, muda turut diancam. Pemakanan merupakan satu faktor yang ada kaitan dengan pencegahan, rawatan dan pemulihan. American National Cancer Institite telah melaporkan sebanyak 35% kanser mempunyai kaitan dengan pemakanan. Kaitan ini meningkat sebanyak 80% sekiranya ditambah faktor merokok dan kekurangan senaman. Kadar kanser payudara mempunyai sebanyak 50% kaitan dengan apa yang kita makan.

Kajian pemakanan penduduk telah menunjukkan pengambilan lemak tepu, protin haiwan dan makanan kurang serabut yang tinggi akan meningkatkan kadar kanser payudara. Lemak haiwan dan minyak kelapa merupakan sumber lemak tepu. Serabut hanya didapati daripada tumbuh-tumbuhan. Didapati bahawa apabila makanan seperti daging, keju, susu dan telur lebih dimakan, buah-buahan, sayur-sayuran, dan bijirin dikurangkan.

Mulakan hari anda dengan memandang makanan sabagai sumber rawatan dan pencegahan kanser. Pilihlah makanan mengikuti piramid makanan. Dengan penglibatan mental dan rohani yang aktif, kanser payudara boleh diatasi.

Lemak makanan
Kanser yang terjadi pada wanita disebabkan oleh pengaruh hormon oestrogen didapati ada kaitan dengan jumlah lemak tepu dalam pemakanannya . Bagi seorang individu yang sihat, disyorkan 30-35% jumlah kalori daripada lemak. Bagi mereka yang mempunyai risiko kanser payudara, adalah dinasihatkan supaya menurunkan jumlah lemak ketahap 15-20%. Lima peratus lemak dibolehkan daripada sumber haiwan seperti mentega, susu, tairu, daging dan lain-lain. Sepuluh peratus lagi daripada sumber sayuran seperti minyak sayuran, avocado, minyak zaitun dan lain-lain. Pengambilan lemak kurang daripada 15% adalah tidak digalakkan bagi mengelakkan kekurangan asid lemak yang penting dalam badan kita.

Serabut makanan
Serabut makanan atau bahan kasap berfungsi memelihara kesihatan usus besar, melarutkan bahan karsinogen dan menolong membantu dalam pengaliran hormon steroid termasuk oestrogen. Kajian telah menunjukkan kekurangan sebanyak 57% kadar kanser payudara pada wanita sebelum putus haid yang mengamalkan makan sayur-sayuran secara teratur. Kita saharusnya memakan sebanyak 25-35 gram serabut makanan sehari daripada 3-5 hidangan sayur-sayuran dan buah-buahan. Satu hidangan merupakan ½ cawan sayuran yang telah dimasak atau 1 cawan sayuran mentah, sehiris betik, nenas, tembikai, sebiji epal, sebiji limau dan lain-lain. Bijiran, cereal, roti `whole meal’, pastry, kekacang dan bijiran merupakan sumber serabut yang baik.

Rajah pyramid pemakanan
















Phytonutrient, probiotik dan makanan diperam
Pemakanan daripada sumber tumbuhan mempunyai faktor perlindungan botanik atau phytonutrient. Antioxidant, anti-karsinogen dan`bioflavonoids’ adalah termasuk dalam kumpulan phytonutrient. Telah lama diketahui bahawa kanser payudara dipengaruhi oleh jumlah pendedahan hormon estradiol dalam jangka masa hidup seseorang. Phytonutrient memberi perlindungan kepada sel-sel payudara yang sensitive terhadap oestrogen pertamanya dengan menyekat reseptor disel-sel payudara dengan oestrogen tumbuhan seperti genistein dan diadzein, keduanya melalui tindakbalas `Bowman Birk Inhibitor’ atau `protease inhibitor’yang mengatur akitiviti sel untuk melindungi daripada kanser. `Phytonutrient” terdapat pada bijirin, kekacang, sayur-sayuran dan buah-buahan.

`Probiotics” dan makanan yang diperam menghasilkan pertumbuhan bakteria yang tidak merbahaya yang akan memberi perlindungan daripada bakteria yang menghasilkan toksin. Tairu, tempeh, minuman kultur dan beberapa jenis susu kaya dengan faktor-faktor ini.

22 Jun, 2010

[ hang nadim] Pesta San Pedro, Portuguese Settlement, Melaka...

Hari San Pedro
Perayaan San Pedro merupakan salah satu peninggalan Portugis di Malaysia. Perayaan San Pedro merupakan perayaan menyambut hari jadi San Pedro, penaung kepada nelayan. Ia disambut meriah oleh masyarakat berketurunan Portugis yang tinggal di Melaka. Perayaan San Pedro diraikan antara 24 Jun - 26 Jun setiap tahun.

Pada hari perayaan San Pedro, kapal nelayan yang dihiasi indah bersempena pesta ini akan diberi restu dan didoakan agar mendapat hasil yang lebih lumayan pada musim menangkap ikan pada masa akan datang.













[hang nadim] Sehidup Semati...Semoga Allah Cucuri Rahmat

Meninggal dunia selang 15 minit

Oleh NUZULSHAM SHAMSUDDIN
zulsham@kosmo.com.my






KELUARGA bahagia, Md. Jan (berkaca mata hitam) dan isterinya, Kamsiah bersama anak dan cucu mereka kini tinggal kenangan apabila pasangan sejati itu meninggal dunia di Hospital Melaka kelmarin.

JASIN - Ketika masih hidup, pasangan suami isteri, Md. Jan Abdul Hadi, 56, dan Kamsiah Bakau, 54, dianggap pasangan yang romantik oleh anak-anak dan masyarakat setempat.

Ke mana saja pasangan yang mempunyai enam anak berusia di antara 16 dan 31 tahun itu pergi, mereka tidak pernah berenggang dan sentiasa dilihat berdua.

Jika ke mana destinasi pun, pasangan yang telah berkahwin selama 32 tahun itu akan dilihat pergi bersama-sama, dan bagai pasangan pengantin baru, Md. Jan seorang pesara kerajaan dan Kamsiah juga akan bersarapan bersama hampir setiap hari.

Mungkin kerana terlalu akrab dan sentiasa berdua ketika masih hidup, pasangan itu secara kebetulan juga meninggal dunia pada hari yang sama.

Kamsiah terlebih dahulu meninggal dunia pada pukul 7.05 pagi kelmarin sebelum diikuti Md. Jan yang lebih mesra dengan panggilan Pak Uda 15 minit kemudian.

Anak sulung pasangan itu, Nurman, 31, berkata, jika keluar berjalan-jalan, kedua-dua ibu bapanya tidak pernah berpisah dan akan pergi bersama-sama.

"Bukan saja keluar bersama, kereta yang dinaiki mereka juga mesti sama.

"Pernah suatu ketika dulu, ketika saya meminta emak dan abah naik kereta berasingan untuk keluar berjalan, mereka enggan berpisah dan meminta untuk bersama dalam satu kereta dan tidak kisah siapa yang memandunya," katanya ketika ditemui Kosmo! di Kampung Kesang Jaya di sini semalam.

Nurman berkata, apa yang membuatkan dia begitu mengagumi ibu dan ayahnya, mereka juga tidak pernah lekang untuk bersarapan bersama setiap pagi.

"Ayah akan beli sarapan di luar dan dibawa ke rumah untuk makan bersama, jarang sekali mereka makan di luar mungkin kerana di rumah lebih selesa," katanya.

Sementara itu, anak kedua pasangan itu, Nor Azlina, 29, berkata, ibunya itu rebah dan tidak sedarkan diri sebelum disahkan meninggal dunia sebaik sahaja doktor memberitahu penyakit barah hati yang dihidapi oleh ayahnya semakin kritikal.

"Emak mungkin tidak dapat terima hakikat bakal kehilangan ayah menyebabkan dia terus rebah dan tidak sedarkan diri.

"Tidak lama kemudian ayah pula menurut jejak ibu," katanya.

Salam dan Takziah dari hang nadim dan Azizah sekeluarga yang pernah tinggal di 2303 Jalan Chichin Jasin Sekitar Tahun 1970 an Pada 1972 hang nadim Memperkenalkan BORIA DI padang Rim Jasin dan Dewan Hang Tuah Melaka Bersama En Lim ,Pak Wan Penang, Zakiah, Asma dan Habibah Nyalas, Taib dan Ahli Bulan Sabit Merah Jasin Melaka,Sahabat Baik Haji Naghafar Cenderah (Pemandu Teksi)

[ hang nadim ] Two drown, 15 missing after bad weather causes boat tragedy



'Kami ditipu tekong, janji feri tapi hanya bot pancung'

TELUK KEMANG 22 Jun - Ajizah Kasimin, 29, menaruh harapan yang tinggi untuk pulang ke negara asalnya di Indonesia.

Demi memastikan dia dapat melahirkan anak keduanya di negara asal, dia sanggup membayar RM1,000 kepada tekong bot.

Hasrat ibu kepada seorang anak lelaki berusia 10 tahun itu hampir berkecai apabila dia hanya mampu berdoa supaya tidak mati lemas sewaktu kejadian bot karam dekat perairan Port Dickson awal pagi ini.

Ajizah yang sedang mengandung lapan bulan itu sempat berpaut pada tong minyak serta bertahan lebih tiga jam sebelum diselamatkan kapal dagang MV Kota Raya yang kebetulan melalui kawasan perairan berkenaan.

"Saya ditipu tekong bot. Saya membayar RM1,000 untuk pulang ke Indonesia. Saya dijanjikan bot yang lebih sempurna namun bot yang membawa kami adalah bot pancung yang memang tidak selesa," katanya ketika ditemui pemberita di Hospital Port Dickson hari ini.

Ajizah adalah antara lapan penumpang bot karam yang terselamat dalam kejadian kira-kira 12 batu nautika barat Port Dickson pada pukul 3 pagi ini.

Katanya, bot yang dinaikinya berlepas dari Banting, Selangor pada pukul 10.30 malam tadi.

"Ketika itu, laut agak bergelora dan hujan lebat. Semasa di atas bot, saya tidak mengenali mana-mana penumpang lain," ujarnya.

Katanya, dia terpaksa berpaut pada tong minyak sebaik sahaja bot berkenaan mula karam selepas bahagian belakangnya pecah.

Ajizah mengalami kecederaan pada perutnya selepas terkena tumpahan minyak diesel yang panas daripada bot karam itu.

Sementara itu, seorang lagi mangsa yang terselamat dikenali sebagai Iwan, 23, memberitahu, sebelum kejadian dia dalam keadaan gelisah kerana bot terumbang-ambing dengan kuat akibat dipukul ombak besar.

Katanya, semua penumpang dalam bot itu kelihatan cemas apabila dinding bot mula dipukul ombak kuat, malah ada yang memegang beberapa objek untuk mencari perlindungan.

Dia juga telah membayar RM500 kepada tekong bot itu untuk pulang ke negara asalnya untuk menyambut Ramadan berjaya diselamatkan oleh kapal MV Kota Raya dan dibawa ke Hospital Port Dickson.

Dalam pada itu, seorang lagi mangsa, Istiriana Hassan, 31, berkata, dia bekerja di negara ini sejak tujuh tahun lalu dan hendak pulang ke Aceh untuk memperbaharui permit kerjanya.

"Saya telah membayar sejumlah wang kepada tekong. Dia kata kami semua akan naik feri, tapi bila sampai di satu kawasan, apa yang kami nampak ialah sebuah bot pancung.

"Saya tiada pilihan lain selain menaiki bot itu sehinggalah ia karam," katanya yang cedera di badan akibat terkena tumpahan diesel.

Two drown, 15 missing after bad weather causes boat tragedy
By SARBAN SINGH
newsdesk@thestar.com.my

PORT DICKSON: A group of illegal Indonesians who tried to sneak out of the country paid heavily for their folly when two of them drowned and up to 15 others were reported missing more than 24 hours after their fishing boat capsized.

Only eight passengers of the ill-fated vessel, which left Banting, Selangor at about 12.30am yesterday, survived the tragedy which occurred during heavy rain.

It is learnt that all the passengers paid between a few hundred ring-git and RM1,000 for the trip to Dumai.

The incident happened 12 nautical miles from here at 3.30am.

Port Dickson OCPD Supt K. Baljeet Singh said those rescued were aged between 21 and 30, including six men.

“As of 5pm, we recovered two bodies but up to 15 more passengers are still missing,” he told reporters yesterday when met at the Marine Department jetty where the search and rescue operations are based.

He said the body of the first victim, a seven-year-old girl, was found at about 7am while the second body, a man believed to be in his 30s, was fished out by fishermen in Port Dickson waters just before 5pm.

Baljeet said preliminary investigations revealed that rough seas caused the capsize.

“We can’t tell exactly what type of boat it was and why it capsized as we are still talking to the survivors and putting the pieces together,” he said.

Baljeet said a Singapore-registered merchant ship MV Kotaraya, which was on its way from Bangladesh to the island republic rescued seven victims at about 7.30am, while the eighth survivor was found by fishermen three hours later.

The crew of MV Kotaraya also relayed the incident to the Maritime Rescue Co-ordinating Centre in Port Klang. Police and Malaysian Martime Enforcement Agency (MMEA) personnel mounted a search and rescue operation within 30 minutes.

Baljeet said the survivors clung to whatever they could get their hands on.

“They sustained injuries as the sea was choppy,” he said.

Baljeet said the police and MMEA had each dispatched two boats to help out in the operation.

He said 92 personnel from the Fire and Rescue Department, Civil Defence Department and army were assisting in the operation.

The survivors have been sent to the Port Dickson Hospital for treatment and several ambulances have been put on stand-by at the jetty near here.

[hang nadim] Kecoh ......kecoh...Politik....



20/06/2010
Khairy challenges Anwar to show proof of crossovers
BAGAN DATOH, June 19 - UMNO Youth chief Khairy Jamaluddin Abu Bakar has challenged Parti Keadilan Rakyat (PKR) advisor Datuk Seri Anwar Ibrahim to reveal by Monday the proof to back his claim that PKR members of parliament have been enticed with RM2 million each to become independents.

He said that if Anwar failed to show proof by then, then it could be assumed that the Permatang Pauh MP had lied in the matter.

"If he has proof, then he must divulge it immediately. He should not poison the people's minds at talks by tarnishing the image of UMNO and the Barisan Nasional (BN) in the matter of crossovers,” he told reporters after opening the Bagan Datoh UMNO Youth delegates meeting here last night.

The Rembau MP said the five PKR MPs who declared themselves as independents had left PKR owing to an internal party crisis and were not enticed to do so by UMNO or the BN.

Khairy Jamaluddin, who is also BN Youth chairman, said BN Youth was streamlining the election machinery to face the next general election. - Bernama

Dewan Rakyat kecoh Wee ungkit ‘fatwa’ Nik Aziz
Laporan Sariha Mohd Ali, Nazura Ngah dan S Anand Kumar

2010/06/22
Ahli Parlimen Bebas persoal PAS bantah lesen pertaruhan sukan

KUALA LUMPUR: Tindakan Ahli Parlimen Wangsa Maju, Wee Choo Keong (Bebas) menyokong cadangan lesen pertaruhan sukan dengan mengaitkan ‘fatwa’ Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat yang mengatakan hasil perniagaan haram dalam hukum Islam seperti arak boleh digunakan untuk pembangunan Kelantan, menimbulkan sedikit kekecohan di Dewan Rakyat semalam.

Beliau mempersoalkan mengapa Ahli Parlimen PAS menentang cadangan pemberian lesen pertaruhan oleh Kerajaan Pusat, walhal Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan menyatakan hasil daripada perniagaan seperti arak boleh digunakan untuk pembangunan di negeri itu.
Tindakan itu menyebabkan beberapa Ahli Parlimen dari PAS, termasuk Khalid Samad (Shah Alam) dan Dr Lo'Lo' Mohamad Ghazali (Titiwangsa) bangun mencelah bagi membantah kenyataan Wee dan meminta penjelasan tetapi tidak diberi laluan.

Anwar hanya hero politik – Shafie Apdal
KUALA LUMPUR 21 Jun - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak layak menjadi hero bagi melindungi nasib rakyat sebaliknya beliau hanya layak menjadi hero ‘berpolitik’.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, Anwar kini sudah resah dan gelisah dengan kedudukan beliau yang bukan lagi menjadi individu penting di kalangan pihak pembangkang.

Oleh itu, katanya, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) tersebut sentiasa sibuk menonjolkan diri dengan membuat kritikan tidak menentu terhadap kerajaan Barisan Nasional (BN) semata-mata untuk mencuri tumpuan rakyat.

‘‘Anwar hanya tahu untuk berpolitik dan berceramah, tetapi soal menjaga negara dan menguruskan rakyat memang dia tidak tahu, tidak guna bercakap atau berfikir tentang kritikannya.

‘‘Paling penting ialah, rakyat perlu tahu isu ancaman Jemaah Islamiah (JI) ini adalah serius, kerajaan tidak akan menggadaikan keselamatan rakyat dengan mereka-reka cerita,’’ katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang menegaskan bahawa isu JI adalah perkara benar, bukan sengaja ditimbulkan kerajaan untuk mengalihkan isu-isu lain seperti yang didakwa oleh Anwar baru-baru ini.

Mohd. Shafie berkata, kerajaan lebih arif dalam membuat perbandingan antara politik dengan soal keselamatan rakyat.

‘‘Takkan soal keselamatan rakyat pun kita nak berpolitik, kerajaan sentiasa bersifat mengambil berat terutama dalam pentadbiran, keselamatan dan pembangunan rakyat,’’ tegas beliau.

Bagi Ketua Puteri UMNO, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin, sebenarnya Anwar yang berhasrat untuk mengalih tumpuan rakyat kepadanya ekoran beliau sudah tidak mendapat simpati rakyat.

Menurut Rosnah, ketua pembangkang itu lebih layak digelar ‘juara alih isu’ kerana telah banyak tindakan beliau yang membuktikannya beliau semakin kekeringan idea untuk meraih sokongan rakyat.

‘‘Contohnya kes liwatnya di mahkamah, beliau telah mengemukakan pelbagai tuntutan dan bantahan semata-mata untuk mengalih isu sebenar dalam kes tersebut,’’ katanya yang juga Timbalan Menteri Kesihatan.

Rosnah yakin Anwar sendiri tahu bahawa kenyataan yang beliau keluarkan terhadap isu ancaman JI itu tidak benar dan ia sekadar modal untuk mendapatkan sokongan dan kepercayaan rakyat.

Sementara itu, Ahli Dewan Negara, Senator Ezam Mohd. Nor berkata, rakyat tidak perlu terkejut dan termakan dengan apa sahaja kenyataan Anwar kerana semua kenyataannya itu sememangnya bersifat terdesak.

Ezam yang merupakan bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) memberitahu, Anwar sanggup melakukan apa sahaja agar rakyat dan negara hilang tumpuan untuk ke arah negara maju.

‘‘Anwar sudah bankrap idea dan politik. Beliau sedang berhadapan banyak masalah peribadi termasuk masalah dengan rakan-rakannya di dalam pembangkang yang kini sudah mula hilang kepercayaan terhadapnya.

‘‘Tidak ada apa yang perlu dibimbangi dengan segala tindakan Anwar, saya nasihatkan supaya kita semua tidak lagi perlu layan dia,’’ ujarnya.

Anwar hanya hero politik – Shafie Apdal
KUALA LUMPUR 21 Jun - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak layak menjadi hero bagi melindungi nasib rakyat sebaliknya beliau hanya layak menjadi hero ‘berpolitik’.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, Anwar kini sudah resah dan gelisah dengan kedudukan beliau yang bukan lagi menjadi individu penting di kalangan pihak pembangkang.

Oleh itu, katanya, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) tersebut sentiasa sibuk menonjolkan diri dengan membuat kritikan tidak menentu terhadap kerajaan Barisan Nasional (BN) semata-mata untuk mencuri tumpuan rakyat.

‘‘Anwar hanya tahu untuk berpolitik dan berceramah, tetapi soal menjaga negara dan menguruskan rakyat memang dia tidak tahu, tidak guna bercakap atau berfikir tentang kritikannya.

‘‘Paling penting ialah, rakyat perlu tahu isu ancaman Jemaah Islamiah (JI) ini adalah serius, kerajaan tidak akan menggadaikan keselamatan rakyat dengan mereka-reka cerita,’’ katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang menegaskan bahawa isu JI adalah perkara benar, bukan sengaja ditimbulkan kerajaan untuk mengalihkan isu-isu lain seperti yang didakwa oleh Anwar baru-baru ini.

Mohd. Shafie berkata, kerajaan lebih arif dalam membuat perbandingan antara politik dengan soal keselamatan rakyat.

‘‘Takkan soal keselamatan rakyat pun kita nak berpolitik, kerajaan sentiasa bersifat mengambil berat terutama dalam pentadbiran, keselamatan dan pembangunan rakyat,’’ tegas beliau.

Bagi Ketua Puteri UMNO, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin, sebenarnya Anwar yang berhasrat untuk mengalih tumpuan rakyat kepadanya ekoran beliau sudah tidak mendapat simpati rakyat.

Menurut Rosnah, ketua pembangkang itu lebih layak digelar ‘juara alih isu’ kerana telah banyak tindakan beliau yang membuktikannya beliau semakin kekeringan idea untuk meraih sokongan rakyat.

‘‘Contohnya kes liwatnya di mahkamah, beliau telah mengemukakan pelbagai tuntutan dan bantahan semata-mata untuk mengalih isu sebenar dalam kes tersebut,’’ katanya yang juga Timbalan Menteri Kesihatan.

Rosnah yakin Anwar sendiri tahu bahawa kenyataan yang beliau keluarkan terhadap isu ancaman JI itu tidak benar dan ia sekadar modal untuk mendapatkan sokongan dan kepercayaan rakyat.

Sementara itu, Ahli Dewan Negara, Senator Ezam Mohd. Nor berkata, rakyat tidak perlu terkejut dan termakan dengan apa sahaja kenyataan Anwar kerana semua kenyataannya itu sememangnya bersifat terdesak.

Ezam yang merupakan bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) memberitahu, Anwar sanggup melakukan apa sahaja agar rakyat dan negara hilang tumpuan untuk ke arah negara maju.

‘‘Anwar sudah bankrap idea dan politik. Beliau sedang berhadapan banyak masalah peribadi termasuk masalah dengan rakan-rakannya di dalam pembangkang yang kini sudah mula hilang kepercayaan terhadapnya.

‘‘Tidak ada apa yang perlu dibimbangi dengan segala tindakan Anwar, saya nasihatkan supaya kita semua tidak lagi perlu layan dia,’’ ujarnya.

Dewan Rakyat kecoh Wee ungkit ‘fatwa’ Nik Aziz
Laporan Sariha Mohd Ali, Nazura Ngah dan S Anand Kumar

2010/06/22
Ahli Parlimen Bebas persoal PAS bantah lesen pertaruhan sukan

KUALA LUMPUR: Tindakan Ahli Parlimen Wangsa Maju, Wee Choo Keong (Bebas) menyokong cadangan lesen pertaruhan sukan dengan mengaitkan ‘fatwa’ Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat yang mengatakan hasil perniagaan haram dalam hukum Islam seperti arak boleh digunakan untuk pembangunan Kelantan, menimbulkan sedikit kekecohan di Dewan Rakyat semalam.

Beliau mempersoalkan mengapa Ahli Parlimen PAS menentang cadangan pemberian lesen pertaruhan oleh Kerajaan Pusat, walhal Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan menyatakan hasil daripada perniagaan seperti arak boleh digunakan untuk pembangunan di negeri itu.

Tindakan itu menyebabkan beberapa Ahli Parlimen dari PAS, termasuk Khalid Samad (Shah Alam) dan Dr Lo'Lo' Mohamad Ghazali (Titiwangsa) bangun mencelah bagi membantah kenyataan Wee dan meminta penjelasan tetapi tidak diberi laluan.

Dr Lo'Lo' berkata, Wee cuba mengelirukan Dewan dengan memberi fakta yang salah, manakala Khalid mahu menjelaskan maksud kenyataan Nik Aziz itu selepas Wee mengakui tidak memahaminya, tetapi tidak dibenar berbuat demikian.

Wee ketika meneruskan perbahasan berkata, pelesenan pertaruhan sukan tidak perlu dibantah kerana ia tidak membabitkan umat Islam dan Kerajaan Pusat boleh menggunakan fatwa Nik Aziz itu.

“Kerajaan Kelantan mengeluarkan 40 lesen arak dan menggunakan hasil cukainya untuk pembangunan infrastruktur. Pertaruhan sukan bola sepak sudah wujud sejak dulu dengan jumlah pertaruhan berbilion ringgit. Sindiket haram mengaut keuntungan besar kerana pihak berkuasa gagal menanganinya dan tidak menyedari pertaruhan sukan yang dilesen dan dikawal memberi manfaat kepada rakyat serta negara.

“Sebagai contoh, Singapura berjaya mengutip S$360 juta (RM878 juta) setahun hasil kutipan cukai pertaruhan sukan, manakala Hong Kong memperoleh HK$3.1 bilion (RM1.4 bilion).
“Jumlah dana ini besar dan boleh dimanfaatkan untuk kebajikan rakyat dan amat wajar pertaruhan sukan di negara ini dilesenkan dan dikawal selia, bukannya menghalalkan judi bola kerana kita negara Islam,” katanya ketika membahaskan usul Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMKe-10).

Katanya, kutipan cukai itu juga boleh digunakan untuk membangun sukan bola sepak supaya Malaysia mampu bersaing di peringkat antarabangsa, selain biasiswa, bantuan sara hidup golongan memerlukan dan kemudahan kesihatan rakyat miskin

Tian Chua kekal Ahli Parlimen Batu: Speaker
Oleh Sariha Mohd Ali, Nazura Ngah dan S Anand Kumar

2010/06/22
Proses pelucutan kedudukan perlu dilakukan melalui undian

KUALA LUMPUR: Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia, berkata Tian Chua kekal sebagai Ahli Parlimen Batu sehingga satu usul dibentangkan oleh kerajaan bagi menentukan secara undian sama ada beliau kekal sebagai wakil rakyat atau sebaliknya.

Pandikar Amin berkata, usul kerajaan itu hanya boleh dikemukakan di Dewan Rakyat selepas segala peluang perundangan kepada Tian Chua berakhir.

Peluang perundangan yang dimaksudkan ialah Tian Chua kini mempunyai peluang selama 14 hari untuk membuat rayuan selepas Mahkamah Tinggi membuat keputusan mengenai kesnya
Sertai komuniti Berita Harian login|daftar Komuniti ↓ WAKTU SOLAT Kuala Lumpur

2010/06/22
Proses pelucutan kedudukan perlu dilakukan melalui undian

KUALA LUMPUR: Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia, berkata Tian Chua kekal sebagai Ahli Parlimen Batu sehingga satu usul dibentangkan oleh kerajaan bagi menentukan secara undian sama ada beliau kekal sebagai wakil rakyat atau sebaliknya.

Pandikar Amin berkata, usul kerajaan itu hanya boleh dikemukakan di Dewan Rakyat selepas segala peluang perundangan kepada Tian Chua berakhir. “Peluang perundangan yang dimaksudkan ialah Tian Chua kini mempunyai peluang selama 14 hari untuk membuat rayuan selepas Mahkamah Tinggi membuat keputusan mengenai kesnya. “Selepas itu, jika kes dibawa ke Mahkamah Rayuan, beliau masih mempunyai tempoh 14 hari untuk membuat rayuan.

“Proses perundangan seterusnya ialah Tian Chua masih boleh membuat rayuan dengan mengemukakannya kepada Lembaga Pengampunan dan selepas selesai pada peringkat itu, ia akan kembali kepada Parlimen untuk membuat keputusan selepas segala hak perundangan Tian Chua tamat,” katanya ketika ditemui di pejabatnya di bangunan Parlimen, semalam.

Terdahulu, Pandikar Amin mengadakan pertemuan dengan Tian Chua untuk mendapatkan penjelasan terkini mengenai statusnya.

Beliau menjelaskan keputusan untuk melucutkan jawatan Ahli Parlimen bukan diputuskan Speaker Dewan Rakyat, sebaliknya dilakukan menerusi proses undian.
“Kerajaan akan mengemukakan usul di Dewan Rakyat untuk membuat keputusan sama ada Tian Chua kekal sebagai Ahli Parlimen atau tidak. Usul itu kemudian diundi Ahli Parlimen dan bukannya dibahaskan,” katanya.

Sementara itu, Tian Chua berkata, sesiapa yang tidak bersetuju dengan keputusan Hakim Mahkamah Tinggi boleh mencabar keputusan itu di Mahkamah Rayuan.

“Sebagai contoh, Mahkamah Tinggi tahun lalu mengisytiharkan Datuk Seri Muhammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak yang sah tetapi ada orang tidak bersetuju dan mencabar keputusan itu di Mahkamah Rayuan.

“Akhirnya, Mahkamah Rayuan pula memutuskan Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir adalah Menteri Besar Perak yang sah,” katanya.

21 Jun, 2010

[ hang nadim] Berbohong menurut pandangan Islam

Senin, 07 Juli 2008
Berbohong menurut pandangan Islam
Pengajian Ustad Elfa Tgl 3 Juli 2008

berbohong menurut pandangan Islam menurut Al Qur’an dan Hadis

QS. 17 : 36
36. Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungan jawabnya.

QS. 50 : 18
18. Tiada suatu ucapanpun yang diucapkannya melainkan ada di dekatnya malaikat Pengawas yang selalu hadir.

HR. Bukhari Muslim dari Ibnu Mas’ud
Kejujuran menuntun pada kebajikan, kebajikan dapat menghantarkan ke surga. Sesungguhnya kebohongan itu menyeret manusia pada kejahatan kejahatan itu dapat menyeret pada neraka. (berbohong hukumnya haram)

HR. Bukhari Muslim dari Abdullah bin amr bin ash.
Ada 4 hal kalau dimilikinya munafik tulen, yaitu :

Jika diamanati dia berkhianat
Jika berbicara dia dusta / bohong
Jika berjanji diingkari
Jika berselisih dia curang

HR. Bukhari dari Ibnu Abas
Barangsiapa mengaku bermimpi sesuatu padahal dia tidak memimpikannya maka ia akan dituntut untuk menyambung dua ujung rambut.

HR. Bukhari dari Ibnu Umar
Sebesar-besar dusta seseorang yang memaksakan kedua matanya melihat padahal dia tidak melihat.

Ada bohong yang dibolehkan :
HR Bukhari Muslim dari Ummu Kulsum
Bukanlah termasuk berbohong seseorang yang ingin memperbaiki

- Untuk memperbaiki orang yang bermusuhan

- Dalam peperangan

- Omongan suami dengan istrinya.

Diposkan oleh Mesjid Al-Mukhlisin di 19:21

Lying in Islam/Berbohong dalam Islam
By Abdullah Al Araby

Quran 40:28: "Sesungguhnya Allah tidak menuntun seorangpun yg melanggar dan
membohong."

Dlm Hadis, Mohamad dikutip sbg mengatakan, "Jujurlah kalian karena kejujuran
membawa kebaikan dan kebaikan mengantar ke surga. Hati2 dgn kepalsuan karena
ni mengantar kpd ketidakmoralan dan ketidakmoralan mengantar ke Neraka."

Tetapi hanya ini yg akan dikatakan Muslim kpd NON-MUSLIM. Selebihnya mereka
sembunyikan.

Buku "The spirit of Islam," oleh pakar Muslim, Afif A. Tabbarah ditulis utk
mem-promosikan Islam. Tapi lihat hal 247 "Berbohong tidak selalu buruk; ada
kalanya dimana berbohong lebih bermanfaat dan lebih baik bagi kesejahteraan
umum dan penyelesaian perkara. Menurut Nabi: 'Ia bukan orang curang (lewat
berbohong) kalau menyelesaikan perkara, mendukung hal2 yang benar atau
mengatakan apa yang benar."

Mempelajari duplisitas dlm Islam ini, kami akan menguji beberapa contoh dari
sejarah Islam. Ini akan menunjukkan bahwa berbohong memang KEBIJAKAN UMUM
para imam dan tokoh negara (muslim).

Juni 1967, MESIR dikalahkan Israel dan kehilangan Sinai Peninsula dalam
Perang Enam Hari. Tujuan utama Presiden Nasser oleh karena itu adlah merebut
kembali wilayah yg hilang itu. Pres Sadatpun menerapkan motto: "No voice
should rise over the voice of The Battle."

Tentara yg direkrut th 1967 memperkirakan bahwa setiap saat "perang akan
dmulai lagi". Namun, tahun demi tahun lewat dan masy Mesir semakin sebal dgn
pernyataan2 jagoan pemimpin politik.

Th 1972 Sadat bersumpah dgn pasti bahwa tahun inilah adalah tahun perang
yang sudah lama dinanti2. Selama tahun itu ia berkali2 bersumpah, "Saya
bersumpah demi kehormatan saya bahwa tahun ini tidak akan lewat tanpa kita
melancarkan perang." Satu tahun mereka terus menunggu ...

Orang percaya padanya karena ia mempertaruhkan reputasi dan kehormatannya
lewat sebuah sumpah. Tapi tahun itupun berlalu tanpa adanya satu
tembakanpun. Akibatnya, orang2 diluar dan didalam Mesir mengoloknya sbg tong
kosong. Tapi Oktober 1973 ia tiba2 melancarkan serangan yg kemudian dikenal
sbg perang Yom Kippur.

Sbg panglima militer, Sadat diperkirakan menggunakan elemen 'surprise' utk
mengelabui musuh. Sbg Muslim tulen, Sadat tidak sedikitpun khawatir dgn
janjinya yg agak melenceng itu. Ia mengerti bahwa sejarah dan ajaran Islam
akan mengecualikannya dari tanggung jawab di akhirat nanti kalau ia
menggunakan kebohongan sbg maneuver strategis militer.

Inipun juga dibuktikan oleh Muhamad sendiri. Ia sering membohong dan
memerintahkan pengikutnya utk melakukan yg sama. Alasannya adalah prospek
sukses dlm missi menyebarkan Islam akan membatalkan larangan berbohong dari
Allah. Sebuah contoh baik adalah pembunuhan Kaab Ibn al-Ashrf, penyair
Yahudi dari suku Banu Nadir.
Dilaporkan bahwa Kaab menunjukkan dukungan bagi Quraish dalam perang mereka
melawan Muhamad. Juga, Kaab dituduh menulis sajak2 menggiurkan ttg wanita
Muslim. Ini membuat Muhamad marah.

Jadi apa yg dilakukan Muhamad ? IA MEMINTA SUKARELAWAN UTK MENGHABISI Kaab
Ibn al-Ashraf. Spt dikatakannya sendiri, Kaab telah "Melukai Allah dan
rasulNya." Pada saat itu Kaab Ibn al-Ashraf, dan sukunya masih kuat, jadi
tidak mudah bagi orang asing utk menyusup dan membunuhnya. Seorang Muslim
bernama Ibn Muslima, bersedia utk melakukan tugas ini dgn syarat Muhamad
mengijinkannya utk berbohong. Dgn ijin Muhamad, Ibn Muslima, menemui Kaab
dan berbohong padanya dgn mengaku tidak senang kpd Muhamad. Saat ia
mendapatkan kepercayaan Kaab, suatu malam ia membujuknya agar keluar rumah
dan membunuhnya di sebuah tempat terkucil.

Ini mirip dgn cerita pembunuhan Shaaban Ibn Khalid al-Hazly. Dikatakan bahwa
Shaaban mengumpulkan tentara utk memerangi Muhamad. Muhamad membalas dgn
memerintahkan Abdullah Ibn Anis utk membunuh Shaaban. Lagi2, calon pembunuh
itu meminta ijin Muhamad agar dapat berbohong. Muhamad setuju dan lalu
memerintahkan agar sang calon pembunuh berbohong dan mengaku dari suku
Khazaa. Ketika Shaaban melihat datangnya Abdullah, ia bertanya asal
kesukuannya. Abdullah menjawab, "Dari Khazaa." Ia lalu menambahkan, "saya
dengar kau sedang mengumpulkan tentara utk memerangi Muhamad dan saya datang
utk bergabung dgn mu." Abdullah mulai berjalan dgn Shaaban dan bercerita
kpdnya bgm Muhamad datang kpd mereka dgn ajaran palsunya dan mengeluh bahwa
Muhamad bergosip ttg para patriarch Arab dan menghancurkan harapan2 Arab.
Mereka akhirnya sampai di tenda Shaaban. Saahbat2 Shaaban meninggalkannya
dan Shaaban mengundang Abdullah utk masuk dan beristirahat dgnnya. Abdullah
duduk disana sampai Shaaban tertidur. Apa yg dilakukannya kemudian ? Ia
memenggal kepalanya dan membawanya ke Muhamad sbg trophy. Saat Muhamad
melihat Abdullah, ia berteriak dgn girang, "Wajahmu penuh kemenangan (Aflaha
al- wajho)." Abdullah membalas salam itu dgn mengatakan, "Wajahmu-lah,
Rasulullah yang penuh kemenangan (Aflaha wajhoka, ye rasoul Allah)."

SYARAT BERBOHONG DALAM ISLAM

Ini syarat2 yang kebanyakan Muslim cukup mengenalnya:

Perang adalah bentuk penipuan (War is deception.)
Tujuan meghalalkan hal2 yg dilarang
Jika dihadapkan pada 2 kejahatan, pilih yg kurang jahat.

Inilah ayat2 yg dijadikan dasar membohong:

"Allah tidak akan mempertanyakanmu ttg apa yg tidak dapat kau penuhi dalam
sumpahmu. . " Surah 5:89

"Allah tidak akan mempertanyakanmu kalau kau tidak memikirkan matang2
sumpahmu (for thoughtlessness (vain) in your oaths), tetapi bagi kemauan
dalam hatimu; dan IA
Maha pengampun ." Surah 2:225

"Siapapun yg setelah menerima Allah mengucapkan murtad, kecuali dibawah
paksaan, hatinya tetap kuat dlm Iman - tetapi kalau mereka membuka hati
mereka bagi Murtad, kemarahan Allah ada pada mereka ." Surah 16: 106

Al-Tabary menjelaskan Surah 16:106 sbg surah yg diturunkan kpd Muhamad
setelah ia tahu bahwa Ammar Ibn Yasser dipaksa utk menolak Islam ketika ia
diculik oleh
Banu Moghera. Muhamad menenangkan Ammar dgn mengatakan "Jika mereka
berbalik, kau ikut berbalik." (Artinya: jika mereka menculikmu kembali, kau
boleh menolak saya kembali.)

Ini menunjukkan bahwa kebohongan yg tidak direncanakan bisa diampuni dan
bahkan kebohongan yg direncanakanpun bisa ditebus dgn melakukan beberapa
hal, spt puasa. Jelas juga, bahwa jika terpaksa Muslim bisa mengambil sumpah
(contoh; sumpah kesetiaan kpd Negara lain) dan bahkan berbohong dgn Allah,
selama mereka tetap percaya didalam hati mereka.

Dlm Hadis, Muhamad menegaskan konsep ini.

Dari "Ehiaa Oloum al-Din," oleh al-Ghazali, Vol. 3: PP.284-287:

Salah seorang puteri Muhamad, Umm Kalthoum, mengatakan bahwa ia tidak pernah
mendengar rasulullah mensahkan kebohongan kecuali dlm 3 situasi:
Rekonsiliasi antara pihak2 yg bersengketa
Dlm Perang
Diantara suami isteri,utk menjaga kerukunan RT

Hadis mengutip Muhamad sbg mengatakan: "Para putera Adam bertanggung jawab
atas kebohongan kecuali yg diucapkan utk mendamaikan Muslim."

Hadis lain lagi menyebut, "Aba Kahl, damaikan orang2."(artinya: bahkan lewat
kebohongan)

Bgm dgn yg satu ini "Para putera Adam bertanggung jawab atas semua
kebohongan kecuali : selama perang, karena perang adalah penipuan, utk
mendamaikan 2 lelaki yg cek*** dan bagi lelaki utk menenangkan isterinya."

Prinsip Al-Taqgiya

Kata "Taqqiya", berarti "menghindari," atau menjaga dari. Prinsip ini
mengajarkan bahwa Muslim diijinkan utk berbohong utk menghindari luka2,
kerugian terhdp dirinya atau sesama Muslim. Prinsip ini memberi kebebasan
bagi Muslim utk berbohong dlm keadaan yg mereka anggap mengancam nyawa.
Mereka dapat menolak agama mereka, selama mereka dalam hati tetap beriman.

Al-Taqqiya didasarkan pada ayat ini:

"Janganlah orang beriman mengambil sbg teman dan pembantu para kafir
ketimbang sesama orang beriman: jika kalian melakukannya, Allah tidak akan
memberikanmu bantuan: kecuali dlm hal pencegahan, agar kau dapat melindungi
dirimu dari mereka. Tapi Allah memperingatimu agar hanya mengingatNya;
karena tujuan utama adalah bagi Allah." Surah 3: 28

Jadi, Muslim boleh berpura2 baik2 dgn Kafir dan berpura2 sbg kafir utk
menghindari kerugian.

Berdasarkan konsep taqqiya, adalah sah bagi Muslim utk berlaku bertentangan
dgn agama mereka, misalnya:
Meminum anggur, melupakan sholat dan puasa selama Ramadan.
Menyatakan ketidakpercayaan kpd Allah.
Bersujud kpd dewa selain Allah.
Mengucapkan sumpah setia.

Dampak Al-Taqqiya

Jadi hati2 kalau Muslim nampak jujur dan baik hati. Kenyataannya hati mereka
memiliki agenda bertentangan.

Dlm hal politik internasional, pertanyaannya adalah: Bisakah negara2 Muslim
dipercaya utk mematuhi perjanjian2 yg mereka sepakati dgn negara2 non-Muslim
? Praktek menunjukkan bahwa saat Muslim masih lemah, mereka menyepakati
apapun.
Begitu mereka kuat, mereka akan membatalkan segala perjanjian/sumpah yg
pernah mereka lakukan.

Aktivis Muslim sudah sering terbukti melakukan taktik penipuan dlm
menyebarkan agama Islam dgn memoles arti Islam dan membuatnya nampak menarik
bagi pendatang baru. Mereka dgn sengaja menghindar dari ayat2 dan ajaran
yang biadab.

Contoh penipuan ini adalah, aktivis Muslim hanya mengutip ayat2 Mekah (ayat2
damai, ketika Muhamad masih lemah) yang memang berbunyi damai dan
mengajarkan toleransi. Tetapi mereka tahu penuh bahwa ayat2 ini sudah
DI-ABROGASI/DIBATALKAN oleh ayat kemudian setelah ia hijrah dan berkuasa di
Medinah. Ayat2 ini penuh dgn kecurigaan dan kekejaman terhadap non-Muslim.

Kesimpulan, perlu dimengerti bahwa dalam menghadapi Muslim jangan percaya
mentah2 apa yg dikatakannya. Masalahnya adalah bgm kita mengetahui apa yg
disimpannya dalam hatinya.//


Lying in Islam
By Abdullah Al Araby
Like most religions, Islam in general, forbids lying. The Quran says, "Truly Allah guides not one who transgresses and lies." Surah 40:28. In the Hadith, Mohammed was also quoted as saying, "Be honest because honesty leads to goodness, and goodness leads to Paradise. Beware of falsehood because it leads to immorality, and immorality leads to Hell."

However, unlike most religions, within Islam there are certain provisions under which lying is not simply tolerated, but actually encouraged. The book "The spirit of Islam," by the Muslim scholar, Afif A. Tabbarah was written to promote Islam. On page 247, Tabbarah stated: "Lying is not always bad, to be sure; there are times when telling a lie is more profitable and better for the general welfare, and for the settlement of conciliation among people, than telling the truth. To this effect, the Prophet says: 'He is not a false person who (through lies) settles conciliation among people, supports good or says what is good."

In exploring this puzzling duplicity within Islam, we will examine first some examples from recent and ancient Islamic history. These examples demonstrate that lying is a common policy amongst Islamic clerics and statesmen.

In June of 1967 Egypt was defeated by Israel and lost the Sinai Peninsula during the "Six Day War." Subsequently, Egypt's primary focus became to regain the lost territory. President Nasser, and then, President Sadat, adopted the motto: "No voice should rise over the voice of The Battle." The soldiers that had been drafted in 1967 were kept in service and remained on high alert in the expectation that at any day "the battle" would ensue. Nonetheless, years pasted and Egypt's people became disgruntle with the political hype and the "no peace, and no war" status. In 1972 Sadat proclaimed with finality that it was to be the year for the long anticipated battle. Throughout the year he swore, "I swear to you by my honor that this year will not pass by, before we launch The Battle." People believed him because he was staking his reputation and honor through an oath. To everyone's amazement the year passed without a single shot being fired. As a result many, inside and outside Egypt, began to dismiss him as a "hot air bluff". This opinion was confirmed in the following year of 1973. He made no further mention of his oath about the battle. Many of the draftees were released and numerous officers were given vacation furloughs. Then without warning, in October of 1973, he launched the attack and what was known as the Yom Kippur war began.

As a military commander, Sadat was expected to use the element of surprise to trick the enemy. As a devout Muslim, Sadat was not the least bit concerned about his un-kept oath. He understood that the history and teachings of Islam would exempt him from spiritual accountability if he used lies as a foundation for a strategic military maneuver.

This point is proven by many incidences in the life of Mohammed. He often lied and instructed his followers to do the same. He rationalized that the prospect of success in missions to extend Islam's influence overrode Allah's initial prohibitions against lying. A good example of sanctioned lying is the account of the assassination of Kaab Ibn al-Ashrf, a member of the Jewish tribe, Banu al-Nudair. It had been reported that Kaab had shown support for the Quraishites in their battle against Mohammed. This was compounded by another report that infuriated Mohammed. It was alleged that Kaab had recited amorous poetry to Muslim women. Mohammed asked for volunteers to rid him of Kaab Ibn al-Ashraf. As Mohammed put it, Kaab had "Harmed Allah and His Apostle." At that time Kaab Ibn al-Ashraf, and his tribe were strong, so it was not easy for a stranger to infiltrate and execute the task. A Muslim man by the name of Ibn Muslima, volunteered for the murderous project on the condition that Mohammed would allow him to lie. With Mohammed's consent, Ibn Muslima, went to Kaab and told him fabricated stories that reflected discontent about Mohammed's leadership. When he had gained Kaab's trust he lured him away from his house one night and murdered him in a remote area under the cover of darkness.

A similar example can be found in the story of killing Shaaban Ibn Khalid al-Hazly. It was rumored that Shaaban was gathering an army to wage war on Mohammed. Mohammed retaliated by ordering Abdullah Ibn Anis to kill Shaaban. Again, the would-be killer asked the prophet's permission to lie. Mohammed agreed and then ordered the killer to lie by stating that he was a member of the Khazaa clan. When Shaaban saw Abdullah coming, he asked him, "From what tribe are you?" Abdullah answered, "From Khazaa." He then added, "I have heard that you are gathering an army to fight Mohammed and I came to join you." Abdullah started walking with Shaaban telling him how Mohammed came to them with the heretical teachings of Islam, and complained how Mohammed badmouthed the Arab patriarchs and ruined the Arab's hopes. They continued in conversation until they arrived at Shaaban's tent. Shaaban's companions departed and Shaaban invited Abdullah to come inside and rest. Abdullah sat there until the atmosphere was quiet and he sensed that everyone was asleep. Abdullah severed Shaaban's head and carried it to Mohammed as a trophy. When Mohammed sighted Abdullah, he jubilantly shouted, "Your face has been triumphant (Aflaha al- wajho)." Abdullah returned the greeting by saying, "It is your face, Apostle of Allah, who has been triumphant. (Aflaha wajhoka, ye rasoul Allah)."

Provisions for lying in Islam
Most Muslims are familiar with the principles of Islam that will justify lying in situations where they sense the need to do so. Among these are:

War is deception.
The necessities justify the forbidden.
If faced by two evils, choose the lesser of the two.
These principles are derived from passages found in the Quran and the Hadith.

In the Quran, Allah, allegedly, says:
" Allah will not call you to account for what is futile in your oaths, but He will call you to account for your deliberate oaths: for expiation, feed ten indigent persons, on a scale of the average for the food of your families; or clothe them; or give a slave his freedom. If that is beyond your means, fast for three days. That is the expiation for the oaths ye have sworn. But keep to your oaths. Thus doth Allah make clear to you His signs, that ye may be grateful." Surah 5:89

"Allah will not call you to account for thoughtlessness (vain) in your oaths, but for the intention in your hearts; and He is Oft-forgiving, Most Forbearing." Surah 2:225

"Any one who, after accepting faith in Allah, utters Unbelief, except under compulsion, his heart remaining firm in Faith - but such as open their breast to Unbelief, on them is Wrath from Allah, and theirs will be a dreadful Penalty." Surah 16: 106

The noted Islamic commentator, Al-Tabary explained Surah 16:106 as a verse that had been revealed to Mohammed after he learned that Ammar Ibn Yasser was forced to deny his faith in Mohammed when kidnapped by the Banu Moghera tribe. Mohammed consoled Ammar by telling him, "If they turned, you turn." (Meaning: if they again capture you, you are allowed to deny me again.)

These and similar passages from the Quran clearly reveal that Muslims' unintentional lies are forgivable and that even their intentional lies can be absolved by performing extra duties. It is also clear that if forced to do so, Muslims can lie while under oath and can even falsely deny faith in Allah, as long as they maintain the profession of faith in their hearts.

In the Hadith, Mohammed, emphasizes the same concept.

From "Ehiaa Oloum al-Din," by the famous Islamic scholar al-Ghazali, Vol. 3: PP.284-287:

One of Mohammed's daughters, Umm Kalthoum, testified that she had never heard the Apostle of Allah condone lying, except in these three situations:

For reconciliation among people.
In war.
Amongst spouses, to keep peace in the family.
One passage from the Hadith quotes Mohammed as saying: "The sons of Adam are accountable for all lies except those uttered to help bring reconciliation between Muslims."

Another says, "Aba Kahl, reconcile among people."(Meaning: even through lying.)

The following quote demonstrates the broadness of situations in which the prophet permitted lying. "The sons of Adam are accountable for all lies with these exceptions: During war because war is deception, to reconcile among two quarreling men, and for a man to appease his wife."

The principle of Al-Takeyya
The Arabic word, "Takeyya", means "to prevent," or guard against. The principle of Al Takeyya conveys the understanding that Muslims are permitted to lie as a preventive measure against anticipated harm to one's self or fellow Muslims. This principle gives Muslims the liberty to lie under circumstances that they perceive as life threatening. They can even deny the faith, if they do not mean it in their hearts. Al-Takeyya is based on the following Quranic verse:

"Let not the believers Take for friends or helpers Unbelievers rather than believers: if any do that, in nothing will there be help from Allah: except by way of precaution (prevention), that ye may Guard yourselves from them (prevent them from harming you.) But Allah cautions you (To remember) Himself; for the final goal is to Allah." Surah 3: 28

According to this verse a Muslim can pretend to befriend infidels (in violation of the teachings of Islam) and display adherence with their unbelief to prevent them from harming him.

Under the concept of Takeyya and short of killing another human being, if under the threat of force, it is legitimate for Muslims to act contrary to their faith. The following actions are acceptable:

Drink wine, abandon prayers, and skip fasting during Ramadan.
Renounce belief in Allah.
Kneel in homage to a deity other than Allah.
Utter insincere oaths.
The implications of the principle of Al-Takeyya
Unfortunately, when dealing with Muslims, one must keep in mind that Muslims can communicate something with apparent sincerity, when in reality they may have just the opposite agenda in their hearts. Bluntly stated, Islam permits Muslims to lie anytime that they perceive that their own well-being, or that of Islam, is threatened.

In the sphere of international politics, the question is: Can Muslim countries be trusted to keep their end of the agreements that they sign with non-Muslim nations? It is a known Islamic practice, that when Muslims are weak they can agree with most anything. Once they become strong, then they negate what they formerly vowed.

The principle of sanctioning lying for the cause of Islam bears grave implications in matters relating to the spread of the religion of Islam in the West. Muslim activists employ deceptive tactics in their attempts to polish Islam's image and make it more attractive to prospective converts. They carefully try to avoid, obscure, and omit mentioning any of the negative Islamic texts and teachings.

An example of Islamic deception is that Muslim activists always quote the passages of the Quran from the early part of Mohammed's ministry while living in Mecca. These texts are peaceful and exemplify tolerance towards those that are not followers of Islam. All the while, they are fully aware that most of these passages were abrogated (cancelled and replaced) by passages that came after he migrated to Medina. The replacement verses reflect prejudice, intolerance, and endorse violence upon unbelievers

In conclusion, it is imperative to understand, that Muslim leaders can use this loop-hole in their religion, to absolve them from any permanent commitment. It is also important to know that what Muslim activists say to spread Islam may not always be the whole truth. When dealing with Muslims, what they say is not the issue. The real issue is, what they actually mean in their hearts.

[hang nadim] Republic of Senegal ( Réewum Senegaal (Wolof)











Senegal (French: le Sénégal), officially the Republic of Senegal (République du Sénégal, IPA: [ʁepyblik dy seneɡal]), is a country south of the Sénégal River in western Africa.It owes its name to the river that borders it to the East and North and that originates from the Fouta Djallon in Guinea. Senegal is externally bounded by the Atlantic Ocean to the west, Mauritania to the north, Mali to the east, and Guinea and Guinea-Bissau to the south; internally it almost completely surrounds The Gambia, namely on the north, east and south, exempting Gambia's short Atlantic Ocean coastline. Senegal covers a land area of almost 197,000 km², and has an estimated population of about 14 million.The climate is tropical with two seasons: the dry season and the rainy season.

Dakar, the capital city of Senegal, is located at the westernmost tip of the country on the Cap-Vert peninsula. About 300 miles off the coast, in the Atlantic Ocean, lie the Cape Verde Islands. During colonial times, numerous trading Counters, belonging to various colonial empires were established along the coast. The town of St Louis became the capital of French Western Africa (Afrique Occidentale Francaise, or AOF) before it was moved to Dakar in 1902. Dakar later became its capital in 1960 at the time of independence from France.

Main article: History of Senegal
Archaeological findings throughout the area indicate that Senegal was inhabited in prehistoric times.

Eastern Senegal was once part of the Empire of Ghana. It was founded by the Tukulor in the middle valley of the Senegal River. Islam, the dominant religion in Senegal, first came to the region in the 11th century. In the 13th and 14th centuries, the area came under the influence of the empires to the east; the Jolof Empire of Senegal also was founded during this time. In the Senegambia region, between 1300 and 1900, close to one-third of the population was enslaved.[4] Various European powers—Portugal, the Netherlands, and Great Britain—competed for trade in the area from the 15th century onward, until in 1677, France ended up in possession of what had become a minor slave trade departure point—the island of Gorée next to modern Dakar, used as a base to purchase slaves from the warring chiefdoms on the mainland.[5][6]

The first kingdoms were created around the 7th century, the Tekrour, the Namandirou kingdom and then the Djolof with distant ties to the Ghana empire. In the 14th century the Djolof kingdom became a powerful empire having regrouped the Cayor, the Baol, the Sine and Saloum, the Waalo, the Fouta-Toro and the Bambouk kingdoms. The empire was founded by Ndiadiane N’diaye who was able to form a coalition with many ethnicities but collapsed around 1549 with the defeat and killing of Lele Fouli Fak by Amari Ngone Sobel Fall. French colonialists progressively invaded and took over all kingdoms under their governor Louis Faidherbe. Islam was introduced in Senegal between the 8th and 9th century by Arab merchants. They peacefully converted the Toucouleurs and Sarakholles who in turn propagated it . Later on, in the 11th century, the Almoravids, with the help of the Toucouleurs used Jihad as a mean of conversion. This movement faced resistance from ethnicities of traditional religion and caused them to moved away further in the country (Sineisties) and to the South( Casamance). Eventually, Arabs won a peaceful conversion thanks to the intervention of leaders like Cheikh Ahmadou Bamba ,El Hadj Malick Sy, and Seydina Limamou Laye who were able to convince their followers. They saw Islam as a way to unite and fight against colonial power. The populations were getting weary of repeated jihads and forced colonization. Europeans missionaries introduced Christianity to the Sine and Casamance in the 19th century. An emblematic figure of Casamance is Aline Sitoe Diatta, a woman who led the resistance movement against European colonialists.[citation needed]

It was only in the 1850s that the French began to expand onto the Senegalese mainland (by now rid of slavery and promoting abolitionist doctrine), adding native chiefdoms such as Waalo, Cayor, Baol, and Jolof. Senegalese chiefs' resistance to the French expansion and curtailing of their lucrative slave trade was led in part by Lat-Dior, Damel (great chief) of Cayor.

In January 1959 Senegal and the French Sudan merged to form the Mali Federation, which became fully independent on 20 June 1960, as a result of the independence and the transfer of power agreement signed with France on 4 April 1960. Due to internal political difficulties, the Federation broke up on August 20. Senegal and French Sudan (renamed the Republic of Mali) proclaimed independence. Léopold Senghor was proclaimed Senegal's first president in September 1960. Senghor was a very well read man, educated in France. He was a poet, a philosopher and personally drafted the Senegalese national anthem, "Pincez tous vos koras frappez les balafons". As such he was not really a politician but was handed the presidency by the French authorities who saw in him a brilliant and peaceful man and not a revolutionary like Ahmed Sekou Toure of the neighboring Guinea

Later after the breakup of the Mali Federation, President Senghor and Prime Minister Mamadou Dia governed together under a parliamentary system. Senghor always feared his Prime Minister who was a very charismatic figure and a hard liner. In December 1962 he accused him of an attempted coup and Dia was wrongfully convicted of treason and briefly jailed. Senegal adopted a new constitution that consolidated the president's power. In 2006, the current president Abdoulaye Wade vacated the conviction and bestowed upon him a Medal of Honor. In 1980 President Senghor decided to retire from politics, and he handed power over in 1981 to his handpicked successor, Abdou Diouf. Mamadou Dia ran for reelection in 1983 against Abdou Diouf but lost. Senghor moved to France where he later died at the age of 96 having been married to a French woman.

Senegal joined with The Gambia to form the nominal confederation of Senegambia on 1 February 1982. However, the union was dissolved in 1989. Despite peace talks, a southern separatist group in the Casamance region had clashed sporadically with government forces since 1982. Senegal has had a long history of participating in international peacekeeping.[2]

Abdou Diouf was president between 1981 and 2000. He encouraged broader political participation, reduced government involvement in the economy, and widened Senegal's diplomatic engagements, particularly with other developing nations. Domestic politics on occasion spilled over into street violence, border tensions, and a violent separatist movement in the southern region of the Casamance. Nevertheless, Senegal's commitment to democracy and human rights strengthened. Diouf served four terms as president.

In the presidential election of 1999, opposition leader Abdoulaye Wade defeated Diouf in an election deemed free and fair by international observers. Senegal experienced its second peaceful transition of power, and its first from one political party to another. On 30 December 2004 President Abdoulaye Wade announced that he would sign a peace treaty with the separatist group in the Casamance region. This, however, has yet to be implemented. There was a round of talks in 2005, but the results did not yet yield a resolution