Pages

Subscribe:

03 April, 2010

[hang nadim] Ciuman tahniah .....Hari Polis Ke 203




Shawal Shaari menghadiahkan ciuman tahniah kepada isterinya, Normah Darus yang menerima kenaikan pangkat di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Perlis, semalam.

Sambutan Hari Polis ke-203 semalam, bukan sahaja diraikan dengan penuh semangat tetapi memberi makna kepada mereka yang terpilih menerima sijil penghargaan atau kenaikan pangkat.

Bagi Normah Darus, beliau mendapat dua kali kegembiraan apabila bukan sahaja dinaikkan pangkat kepada sarjan tetapi mendapat ciuman tahniah daripada suaminya, Sub Inspektor Shawal Shaari.

Normah antara 38 anggota dan pegawai dari seluruh Perlis yang menerima kenaikan pangkat tersebut di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Perlis.

Pasangan bahagia itu telah mendirikan rumah tangga selama 27 tahun dan dikurniakan tiga cahaya mata berusia antara 21 dan 25 tahun.

Elaun RM200 iktiraf jasa polis
Oleh SUFFIAN ABU BAKAR dan TAN MING WAI
jenayah@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 25 Mac - Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan menyifatkan pengumuman beberapa insentif baru oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sempena Hari Polis hari ini sebagai satu pengiktirafan kepada pengorbanan pasukan itu.

Insentif tersebut, katanya, akan menyemarakkan lagi semangat para anggota khususnya lain-lain pangkat untuk berbakti secara ikhlas dan jujur, sesuai dengan kepercayaan yang diberikan oleh kerajaan.

"Selepas mendengar pengumuman Perdana Menteri, saya berasa amat terharu kerana bersetuju memberikan peruntukan tambahan sebagai ganjaran kepada pegawai dan anggota saya khususnya anggota berpangkat rendah yang bertungkus lumus selama ini menjaga keselamatan dan ketenteraman awam.

"Pengumuman yang membuatkan diri saya terperanjat ialah apabila Perdana Menteri mengumumkan pemberian elaun tambahan RM200 kepada setiap anggota polis untuk tugasan am, satu elaun yang tidak diberi selama ini," katanya.
Juliana 2 tahun bertugas, kendali 300 kes


Juliana 2 tahun bertugas, kendali 300 kes
Oleh TAN MING WAI
jenayah@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 25 Mac - Sambutan ulang tahun Peringatan Hari Polis ke-203 hari ini pasti manis dan bermakna buat seorang inspektor wanita muda yang baru menyertai pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) sejak tiga tahun lalu.

Jika ditolak tempoh setahun yang dihabiskan untuk menjalani latihan asas kepolisan, sebenarnya dia baru saja bertugas selama dua tahun.

Tempoh itu mungkin singkat, namun Juliana Kassim, 29, yang merupakan Pegawai Penyiasat Jenayah Narkotik (JSJN) di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD Seremban, Negeri Sembilan, boleh dikatakan seorang pegawai polis wanita yang cukup berkemampuan.

Apa tidaknya, dia telah membuka dan mengendalikan hampir 300 kertas siasatan membabitkan kes-kes dadah dalam tempoh dua tahun.

Berikutan komitmen tinggi itu melayakkan beliau dipilih sebagai Pegawai Penyiasat JSJN Cemerlang yang diterimanya hari ini daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Juliana ketika ditemui selepas majlis itu memberitahu, dia berpuas hati kerana segala titik peluh yang dicurahkan selama ini berbaloi kerana diiktiraf pucuk pimpinan.

Berkelulusan Ijazah Sarjana Muda dalam bidang Teknologi Maklumat, beliau ternyata membuat keputusan tepat untuk menyertai PDRM.

"Anugerah ini akan dijadikan sebagai batu loncatan untuk saya terus gigih menabur bakti kepada pasukan polis," katanya kepada Utusan Malaysia selepas tamat Perbarisan Perdana sempena ulang tahun Peringatan Hari Polis ke-203 di Pusat Latihan Polis (Pulapol) di sini hari ini.

Seorang lagi penerima, Tani Clace Sebastian, detektif Cawangan Khas dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pulau Pinang, pula berasa amat bangga dan terharu kerana menerima anugerah bagi kategori itu daripada pemimpin tertinggi negara.

Dia yang telah berkhidmat selama 33 tahun bersama PDRM, juga merupakan atlet jalan kaki yang pernah mewakili PDRM ke temasya sukan polis antarabangsa dan pernah memenangi beberapa pingat emas, sekali gus mengharumkan nama negara.

"Saya berasa amat bangga dan gembira kerana pertama kali dipilih untuk menerima anugerah kecemerlangan di peringkat Bukit Aman kerana sebelum ini hanya pernah menerima di peringkat kontinjen," ujarnya.

Selain Juliana dan Tani Clace, terdapat seramai 10 lagi pemenang lain untuk pelbagai kategori.

Pada majlis hari ini juga, dua pegawai serta empat anggota dari Bukit Aman, termasuk empat daripada Unit Tindakan Khas (UTK) turut dinaikkan pangkat.

Mereka menerima kenaikan satu pangkat lebih tinggi berbanding pangkat yang dimiliki sebelumnya.

Mereka ialah pemangku Deputi Supritendan (DSP) Mohd. Zaini Mohd. Akhir dari Pasukan Petugas Khas (Operasi/Anti Keganasan), pemangku DSP Mohamad Suzrin Mohamad Rodhi - UTK; Sarjan Mohd. Hatta Taha - Cawangan Khas; Sarjan Mejar Nordin Yusoff - UTK; Sarjan Mejar Ramle Harun - UTK; Sarjan Mohd. Tarmizi Husin - UTK.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas Perbarisan Perdana sempena sambutan ulang tahun Peringatan Hari Polis ke-203 di Pusat Latihan Polis (Pulapol) hari ini.

Perdana Menteri hari ini mengumumkan pemberian elaun bulanan sebanyak RM200 kepada anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang menjalankan tugas-tugas am di seluruh negara dan skim kenaikan pangkat berdasarkan tempoh perkhidmatan atau 'time-based' bagi anggota berpangkat konstabel, lans koperal dan koperal.

Musa berkata, pengenalan imbuhan-imbuhan baru dalam penyelarasan skim gaji baru yang diumumkan termasuk sebelum ini, diharap mampu menarik minat orang ramai terutamanya golongan bukan Melayu untuk menyertai PDRM.

Hari Polis disambut penuh bersemangat
KUALA LUMPUR 25 Mac - Ulang tahun Peringatan Hari Polis ke-203 yang diraikan hari ini disambut dengan penuh bersemangat di seluruh negara, melibatkan semua peringkat termasuk ibu pejabat polis daerah (IPD) dan kontinjen.

Sambutan utama diadakan di Pusat Latihan Polis (Pulapol) Jalan Semarak di sini dengan dihadiri Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Di Kangar, seramai 72 orang menerima surat penghargaan daripada Ketua Polis negeri atas jasa mereka terhadap pasukan.

Selain itu, seramai 16 anggota, pegawai dan kakitangan awam turut menerima sijil juara disiplin.

Di Ipoh, sambutan kali ini diketuai oleh Timbalan Ketua Polis negeri, Datuk Zakaria Yusof dan diadakan di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri.

Di Johor Bahru, seramai 11 anggota dari kontinjen negeri menerima surat penghargaan daripada Ketua Polis Negara.

Sijil tersebut diberikan atas sumbangan mereka menyertai misi pengaman Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) di Timor Leste bermula 1 Oktober 2006 hingga 31 Mac 2007.

Selain itu, seramai 103 anggota polis termasuk orang awam menerima surat penghargaan daripada Ketua Polis Johor, manakala Balai Polis Gelang Patah dinobatkan sebagai Balai Polis Contoh.

Di Kuala Terengganu, sambutan Hari Polis diketuai oleh Timbalan Ketua Polis negeri, Senior Asisten Komisioner II Hamzah Mohd. Jamil.

Di Pulau Pinang, polis negeri menjadikan sambutan Hari Polis untuk menghargai peranan yang dimainkan oleh Persatuan Keluarga Polis (Perkep).

Tujuh pegawai dan masing-masing empat anggota dan kakitangan awam menerima surat penghargaan.

Menurut beliau, skim-skim baru sedemikian akan memberi nafas baru kepada imej polis dan mengubah persepsi bahawa kerjaya polis tidak lagi menawarkan gaji rendah.

"Kita juga mahu mewujudkan peluang mengembangkan kerjaya kepada pegawai dan anggota polis agar ia memberi motivasi kepada mereka untuk bekerja lebih keras untuk naik pangkat.

"Kita mahu pastikan mereka tidak kekal di sesuatu pangkat sebaliknya bergerak maju ke ke peringkat yang lebih tinggi," jelas Musa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.