Pages

Subscribe:

13 Julai, 2014

[hang nadim] Presiden pilihan rakyat Indonesia......الرئيس المنتخب من قبل الشعب من إندونيسيا ......

Sang Saka Merah Putih  
Presidente inihalal sa pamamagitan ng mga tao ng Indonesia ......
ประธานได้รับการเลือกตั้งโดยคนของอินโดนีเซีย
Tổng thống được bầu của người dân của Indonesia ......
President gekozen door het volk van Indonesië ......
总统当选印尼人民......


ARKIB : 13/07/2014
Oleh Saharudin  Musthafa
CALON Presiden Indonesia Joko "Jokowi" Widodo menghadiri perhimpunan di Jakarta 9 Julai lalu. Jokowi dan Prabowo Subianto masing-masing mendakwa telah mencapai kemenangan dalam Pemilihan Umum
APABILA membincangkan prinsip demokrasi, kita tidak boleh mengelak daripada kembali merenung apa yang pernah disebut oleh Presiden Amerika Syarikat, Abraham Lincoln: "Democracy is the government of the people, by the people, for the people."
Dalam erti kata lain, pemimpin itu menyebut, "demokrasi adalah kerajaan rakyat, oleh rakyat dan untuk rakyat."
Dalam mengupas prinsip dan amalan demokrasi, negara Indonesia merupakan contoh paling ideal untuk dibincangkan dalam landskap politik negara yang mempunyai kepadatan penduduk seramai 250 juta orang itu.
Negara yang majoriti penduduknya beragama Islam itu baharu sahaja meraikan pesta demokrasi yang memberi kuasa secara langsung kepada hampir 190 juta rakyat yang berkelayakan memilih pemimpin yang mereka inginkan untuk menerajui negara bagi tempoh lima tahun akan datang.
Kita andaikan sahaja keputusan Pemilu tempoh hari berpihak kepada Gabenor Jakarta yang sangat popular, Joko Widodo atau Jokowi.
Saya sebutkan andai di sini adalah kerana berdasarkan keputusan kiraan awal yang dibuat oleh lima agensi kaji selidik, Jokowi sudah pasti akan menjadi Presiden ketujuh Indonesia.
Bagaimanapun, keputusan kiraan tepat hanya akan diumumkan oleh Suruhanjaya Pemilihan Umum (KPU) pada 22 Julai ini. Seiring dengan prinsip demokrasi juga, di Indonesia, pesta demokrasi merupakan momentum yang sangat fundamental kerana setiap kali Pemilu diadakan, semua komponen pemerintahan seperti kuasa eksekutif, wakil rakyat dan kehakiman mendapat kuasa yang sah daripada rakyat sebagai pemegang kedaulatan tertinggi.
Dan Jokowi yang menjadi pilihan rakyat berbanding pesaingnya Prabowo Subianto adalah ikon kepada demokrasi Indonesia kerana aspirasi politiknya seiring dengan apa yang dituntut oleh rakyat.
Jokowi adalah satu fenomena baharu di Indonesia. Keperibadiannya disenangi segenap lapisan masyarakat kerana imej beliau sebagai pemimpin rakyat sangat terserlah.
Semasa menjadi Gabenor Jakarta, Jokowi sanggup meredah kawasan perkumuhan, melihat situasi sebenar penderitaan dan kemiskinan rakyat tanpa protokol.
Beliau memilih untuk melakukan aktiviti 'blusukan' iaitu lawatan mengejut ke segenap pelosok daerah dalam usahanya untuk mendasari permasalahan yang dihadapi golongan bawahan. Ternyata sosok peribadi Jokowi itu merupakan faktor yang banyak menyumbang pada popularitinya sebagai calon yang paling ideal untuk diangkat sebagai Presiden Indonesia yang baharu.
Pemimpin
Karakter yang ada dalam diri pemimpin berusia 53 tahun itu ialah hasil daripada persekitaran dan cara orang tua membesarkan anak mereka. Jokowi bukanlah pemimpin elit yang dibesarkan dalam lingkaran kekuasaan, sebaliknya kehidupan yang dilalui beliau sejak daripada kecil sehingga remaja adalah normal seperti majoriti rakyat lain.
Dibesarkan dalam sebuah keluarga yang sangat sederhana dan sibuk mengusahakan perniagaan perabut, beliau seorang anak kampung yang tidak pernah terfikir satu hari nanti bercita-cita tinggi untuk menjadi pemimpin negara.
Tetapi hari ini, namanya melonjak di kedudukan teratas sebagai pemimpin yang bakal menggantikan Presiden Susilo Bambang Yudhoyono yang akan mengakhiri perkhidmatannya pada Oktober ini.
Pemilihannya dibuat oleh jutaan rakyat Indonesia yang diberikan kuasa mutlak untuk memilih siapakah presiden yang mereka inginkan dalam menerajui bangsa mereka. Pada tahun ini, pesta demokrasi bermula dengan pemilihan di peringkat Parlimen pada 9 April lalu diikuti pusingan Presiden pada 9 Julai lalu menjadikan tahun 2014 sebagai tahun yang amat penting buat rakyat Indonesia.
Masakan tidak, inilah kesempatan yang ada untuk rakyat menyandarkan segudang harapan kepada pemimpin yang bakal menerajui Indonesia dengan sejuta cabaran. Hal ini diakui oleh Jokowi yang berpendapat, pasca Pemilu sangat penting untuk beliau meneliti dan memahami kehendak rakyat sebelum melakukan perubahan.
"Ini (Pemilu) merupakan perubahan rakyat yang sangat luar biasa. Rakyat tentu sekali mempunyai sesuatu yang mereka perlukan iaitu melihat perubahan," kata Jokowi dalam temu bual dengan saluran BeritaSatu pada Jumaat lalu.
Mendengar aspirasi rakyat merupakan tugas pertama yang akan dilakukan Jokowi sebagai menterjemahkan misi dan visi yang beliau janjikan semasa kempen Pemilu berlangsung.
'Bakal Presiden baharu Indonesia' itu sendiri tentu sekali menyedari harapan dan kemahuan rakyat ialah untuk menyaksikan perubahan besar dibawa oleh seluruh kepimpinan negara untuk sekurang-kurangnya lima tahun akan datang. Ini kerana bangsa Indonesia pada masa ini berhadapan dengan cabaran yang bukan kecil dalam pelbagai aspek.
Jokowi juga tidak boleh terlepas pandang bahawa untuk membawa Indonesia melalui proses demokrasi bukan suatu hal yang mudah, apa lagi negara yang sarat dengan masalah.
Isu rasuah dan salah guna kuasa merupakan pokok kepada segala persoalan yang sehingga kini masih belum ada tanda nokhtahnya.
Amalan rasuah mencemarkan nilai-nilai murni demokrasi, apa lagi penglibatan elit-elit politik dan pentadbir negara dalam jenayah itu menyebabkan rasa hormat dan kepercayaan rakyat semakin terhakis.
Justeru, di bahu pemimpin seperti Jokowi, harapan disandarkan untuk memimpin dan mengawal prinsip demokrasi dengan penuh rasa tanggungjawab.
Ketegasan pemerintah menegakkan kuasa undang-undang masih terus menjadi hal yang didebatkan oleh banyak pihak iaitu penguatkuasaan undang-undang haruslah sama rata tanpa memandang status sosial.
Tidak ketinggalan, membawa rakyat keluar daripada belenggu kemiskinan juga merupakan persoalan yang besar dan perlu diberi tumpuan yang sepenuhnya oleh Jokowi. Sehingga September tahun lalu sahaja, Badan Pusat Statistik (BPS) mencatatkan jumlah penduduk miskin di Indonesia mencapai angka 28.55 juta orang.
Tidak hanya terdapat jurang kekayaan dan miskin yang sangat besar sebaliknya, Indonesia juga berhadapan dengan kadar penggangguran mencapai 7.24 juta orang atau 6 peratus.
Kegagalan pemerintah menyediakan lapangan kerja yang menyamai kadar penggangguran menyebabkan generasi muda terhimpit dalam kepayahan untuk meneruskan hidup.
Banyak sekali kerja yang perlu diselesaikan oleh Jokowi apabila secara rasmi beliau mengangkat sumpah sebagai Presiden Indonesia yang ketujuh kelak.
Menguruskan rakyat menuntut tahap kesabaran, kejujuran dan komitmen yang tidak berbelah bahagi, apa lagi jumlah rakyat yang mahu diuruskan bukannya sedikit.
Janji Jokowi, untuk mengisi kedudukan kerusi-kerusi Kabinet beliau kelak, mereka yang akan dipilih merangkumi golongan profesional serta ahli politik, usahawan dan tokoh-tokoh dari pelbagai bidang lain.
Namun yang paling utama katanya, semua yang dipilih kelak memiliki kecekapan dan mempunyai rekod bersih untuk memastikan Kabinet yang teratur dan berwawasan.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20140713/re_03/Presiden-pilihan-rakyat-Indonesia#ixzz37OqQ2U00
© Utusan Melayu (M) Bhd 


Disesalkan, Langkah Komisi I Panggil RRI karena Lakukan "Quick Count"

Minggu, 13 Juli 2014 | 20:53 WIB
TRIBUNNEWS/HERUDINCapres dari poros Gerindra, Prabowo Subianto berbincang dengan capres dari poros PDIP, Jokowi-JK saat acara pengundian dan penetapan nomor urut untuk pemilihan presiden Juli mendatang di kantor KPU, Jakarta Pusat, Minggu (1/6/2014). Pada pengundian ini, pasangan Prabowo-Hatta mendapatkan nomor urut satu sedangkan Jokowi-
JAKARTA, KOMPAS.com - Sebagai lembaga penyiaran, RRI dinilai tetap berhak melakukan penelitian dan hitung cepat atau quick count Pemilu Presiden (Pilpres) 2014. Karena itu, Perkumpulan Media Lintas Komunitas (MediaLink) mempertanyakan langkah Komisi DPR I yang akan memanggil redaksi RRI. 
"Langkah Komisi I ini sebenarnya sangat kami sesalkan. Ini sudah terlalu jauh. Jangan tempatkan quick count sebagai sebagai momok. Ini kan juga untuk penyelenggaraan pemilu," ujar Peneliti Perkumpulan Media Lintas Komunitas, Ahmad Faisol di Cikini, Jakarta Pusat, Minggu (13/7/2014).

Menurutnya, penelitian juga merupakan salah satu fungsi jurnalisme yang dijalani media massa. Dia menganggap, sepanjang survei dan hitung RRI dilakukan dengan metodologi dan kaidah penelitian yang benar, tidak masalah jika radio itu untuk merilis hasil hitung cepatnya.

Ia menuturkan, walaupun pengelolaan RRI dibiayai negara, tapi tetap berhak menghitung hasil pilpres untuk kepentingan data dan penelitian media tersebut.

"Kami kan bisa minta mereka pertanggungjawabkan hasilnya. Komisi I dan Komisi Penyiaran bisa lakukan audit pada metodologi yang dipakai RRI," kata Faisol.

Sebelumnya, Komisi I DPR berencana memanggil jajaran direksi RRIpasca-hasil hitung cepat lembaga itu disiarkan di sejumlah lembaga penyiaran.

Hasil hitung cepat RRI menunjukkan, pasangan Joko Widodo-Jusuf Kalla unggul dengan perolehan 52,71 persen. Adapun Prabowo Subianto-Hatta Rajasa memperoleh 47,29 persen.

"Komisi I berencana memanggil jajaran direksi RRI terkait penayangan quick count mereka di sejumlah lembaga penyiaran," kata Ketua Komisi I Mahfud Siddiq.

Menurut Mahfud, RRI bukanlah lembaga survei resmi yang dapat melakukan hitung cepat. Di samping itu, kata dia, RRI merupakan lembaga penyiaran publik yang harus dapat menjaga netralitasnya saat pilpres

KOMPAS IMAGES/KRISTIANTO PURNOMOPasangan calon presiden dan calon wakil presiden dari kubu koalisi Partai Gerakan Indonesia Raya, Prabowo Subianto - Hatta Rajasa memaparkan visi misi saat Debat Capres - Cawapres bertema Pembangunan Ekonomi, Pemerintahan Bersih dan Kepastian Hukum di Balai Serbini, Jakarta, Senin (9/6/2014) malam. Pemilu Presiden 2014 akan berlangsung 9 Juli 2014 mendatang.
KOMPAS/HERU SRI KUMOROKetua Dewan Pembina Partai Gerindra Prabowo Subianto, Presiden PKS Anis Matta, dan Ketua Umum Partai Gerindra Suhardi (kiri ke kanan) saat deklarasi dukungan PKS kepada Prabowo Subianto sebagai calon presiden di Jakarta, Sabtu (17/5/2014).


Jokowi Presiden 2014 

135,516 tontonan 1 tahun yang lalu
Negri ini perlu suasana baru, pemimpin baru dan paradigma baru.
Jokowi for presiden 2014 adalah pilihan terbaik untuk menyelamatkan negri ini.

Lawan politik atau mereka yang PRO KORUPSI pasti akan berkata : "selesaikan dulu masalah jakarta" atau "tuntaskan masa jabatan gubernur sampai 2017" ... mereka sama sekali tidak peka atau bahkan sengaja ingin menutup mata bahwa rakyat sudah muak dengan berbagai sandiwara para elit politik, yang pastinya akan melakukan segala cara untuk menghalangi Jokowi di pilpres 2014 nanti, demi kekuasaan mereka, demi kelangsungan aktivitas mereka untuk menggarong uang rakyat. karena kita tau Jokowi adalah sosok yang benar2 mampu melepaskan diri dari segala kepentingan, dan mampu menerapkan system yang bisa menutup celah tindak korupsi.

Tidak ada pilihan lain untuk menyelamatkan bangsa ini selain mengusung JOKOWI sebagai PRESIDEN di 2014 nanti .... krn kl nunggu 2019, mereka (lawan politik) juga akan meneriakkan hal yg sama dg dalih "selesaikan dulu periode ke-2 sampai 2022" utk menghalangi Jokowi memimpin negeri ini.

Salam Indonesia Baru ... !!

Facebook group : http://www.facebook.com/gro...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.